Dette satser Slottsfjellsmuseet på

SATSER DIGITALT: Prosjektgruppa har bestått av (fra venstre) Einar Myreng fra firmaet Wisdomshare og teknisk prosjektleder Øystein Orerød, direktør Lena Fahre og prosjektansvarlig Cecilia Gustavsen, alle tre fra Slottsfjellsmuseet. Alle foto: Erik Munsterhjelm

SATSER DIGITALT: Prosjektgruppa har bestått av (fra venstre) Einar Myreng fra firmaet Wisdomshare og teknisk prosjektleder Øystein Orerød, direktør Lena Fahre og prosjektansvarlig Cecilia Gustavsen, alle tre fra Slottsfjellsmuseet. Alle foto: Erik Munsterhjelm

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Gjennom app-bruk skal opplevelsen av Slottsfjellsmuseet bli helt ny.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

TØNSBERG: Museet er i ferd med å avslutte arbeidet med en utstillingsplan hvor virtuell formidling er et satsingsområde.Fredag kunne museets stolte prosjektgruppe presentere en ny teknisk plattform, nemlig en «museumsapp».

I forkant

– Dette er et banebrytende pilotprosjekt, og Slottsfjellsmuseet er blant de ti første museene i verden som tar i bruk nettopp denne appen, «mApp», og «iBeacons», opplyser prosjektleder Cecilia Gustavsen.

Museets samarbeidspartnere er Wisdomshare, et Tønsbergbasert firma, ved Einar Myreng, og det nederlandske firmaet Labwerk. Labwerk, som har base i Amsterdam, arbeider med iBeacons teknologi og utvikler stadig applikasjoner med utgangspunkt i nettopp beaconteknologi.

«Beacon», som betyr «fyrtårn» på engelsk, er nettopp det, digitale punkter i et rom som sender ut ulike signaler når man entrer det, og med det aktiviserer selve museumsappen.

Appen det er snakk om heter kort og godt «Slottsfjellsmuseet» og er tilgjengelig i app-store fra og med nå.

– Satser på barn og unge

Slik satsing er ikke akkurat gratis. Og her har museet sikret seg en viktig og tung samarbeidspartner. Slottsfjellsmuseet har i løpet av de siste to årene mottatt tre millioner kroner av Sparebankstiftelsen DNB til nettopp satsing på digitale formidlingsmetoder.

– Vi er spesielt interessert i å jobbe mot barn og unge. Vi tror at kunnskap fører til opplevelser, læring og aktivitet. Og dermed trenger vi også virkemidler til formidlingen som fremmer nettopp dette, sier museumsdirektør Lena Fahre.

LES OGSÅ: Pengedryss over Slottsfjelltårnet

– Mange muligheter

– Denne teknologien gir Slottsfjellsmuseet mange muligheter, og er en fin måte å møte barn og unge på. I hvert utstillingsrom du kommer inn i får du signaler på telefonen din eller nettbrettet. Da dukker det opp tekster, filmer og quiz som er relatert til den enkelte utstillingen. Dette kan være en utdypning av tekster som allerede befinner seg i utstillingen, eller bilder og filmer. De kan spesielt tilpasses barn, poengterer Gustavsen videre.

– Vi er utrolig stolte over det vi har fått til, ikke minst takket være meget godt samarbeid med våre partnere. Dette er bare begynnelsen. Nå kjører vi på, lover direktør Lena Fahre.

LES OGSÅ: Unike bilder vises

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort. Send oss noen linjer med bilder fra et arrangement som du ønsker å dele i TB.

Artikkeltags