Politikerne i Tønsberg kommunestyre tok onsdag kveld stilling til ropet om økonomisk hjelp fra veteranskipet DS «Kysten».
Det koster nemlig mer å holde det gamle dampskipet gående enn det arbeidsgjengen i Kystens-venner klarer å tjene inn.
Styreleder for det vernede dampskipet, Thor Smith Stickler, har tidligere uttalt til Tønsbergs Blad at det er anstrengende å få det til å gå rundt økonomisk.

Kysten - bli med inn!
– «Kysten» er Tønsberg
I sakspapirene fra kommuneadministrasjonen lå det inne et forslag om å gi to millioner kroner i en engangsstønad, og å slette selskapets gjeld til kommunen på en halv million kroner.
– «Kysten» er kultur, og kultur koster. Stor takk til alle som har deltatt og som fortsatt deltar i å holde skuta i drift, sa Lise Lorentzen Mandal (H).
Hun var en av mange politikere som under møtet tok til ordet for ikke bare å gi nødhjelp, men også hjelpe selskapet til å finne nye måter å tjene inn mer penger.
– Derfor ønsker vi å legge inn et nytt punkt i innstillingen for å gjøre dette økonomisk forutsigbart. Vi ønsker oss en femårsplan, som blant annet kan se på inntjeningsmuligheter, sa Lise Mandal.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
– «Kysten» er Tønsberg. Det var et savn når den lå i dokk og var borte i 17 år. Men hva gjør vi for å skape inntekter? Vi som kommunestyre må hjelpe til slik at skipet får inntekter. Vi som kommune kan bruke «Kysten» litt mer, og det kan også både næringsliv og de politiske partiene gjøre, sa Moldvær.

Per mener enkelt grep kan styrke turist-Tønsberg: – Sårt tiltrengte penger til å ruste opp turisttilbudet i byen vår
Også Ap ville gi penger til «Kysten».
– Det er viktig med denne vitamininnsprøytningen, det er ikke et alternativ å ikke gjøre noe nå. Vi sprøyter inn penger nå, sa Per Martin Aamodt (Ap).
Venstre ønsket også å hjelpe dampskipet med mer enn umiddelbar økonomisk støtte.
– Alle elsker «Kysten». Skipet er viktig kulturhistorie og en viktig møteplass, sa Bettum (V), som ønsket at «Kysten» kunne få en dispensasjon til å skjenke ved kai for å kunne øke inntektene.
– Dette mulighetsrommet må vurderes nærmere, sa Håvard Bettum.
Venstre fikk ikke med seg kommunestyret på dette. Flere politikere fryktet at det ville skape presedens dersom Kysten fikk en slik bevilling, selv om Venstre hadde lagt inn en setning om at dette skulle gjelde «Kysten» i kraft av å være et historisk skip.

«Kysten» trenger penger, og kommunen kommer til unnsetning: – Et alternativ er salg
– Uforholdsmessig mye penger
Men det ikke alle politikerne var like lystne på å bruke penger på skipet.
– Jeg støtter opp om lovordene, men dette koster kommunen mye penger. Uforholdsmessig mye. Inntektene må økes slik at skipet kan seile på egen kjøl, sa Kjell Anders Lier (MDG) som likevel støttet innstillingen.
Og det var heller ikke full enighet innad i Høyre,
– Jeg er en realfaglig fyr som syns det er vanskelig å avgjøre saker på følelser. I praksis er dette tilskuddet brukt opp i løpet av tre år. Det bekymrer meg, for det er så mange andre gode forhold som trenger penger. Flere tar til ordet for at siden vi som kommune har sagt A, da må vi si B. Den innstillingen er mange bedrifter som har gått dukken på. Der føler jeg vi er. Men så håper jeg at dere som stemmer saken videre får rett, og at jeg tar feil, sier Øyvind Jonassen (H).
Og det ble til slutt flertall for å gi «Kysten» økonomisk nødhjelp.
– Dette må sees på som en motivasjon for «Kysten», og at vi som kommune vi støtter skipet i den videre seilasen, sa Frank Pedersen (H).
