Gå til sidens hovedinnhold

Lars, Per og Stian har mangedoblet omsetningen: – Vi ønsker å bli størst

Omsetningen har skutt i været for telematikkselskapet TrackSys AS siden oppstarten i 2016.

(Vestviken 24)

TrackSys er et telematikkselskap som leverer elektroniske tjenester til kjøretøy, maskiner og verktøy. Det er et lokalt selskap som ble stiftet i 2016 av Færder-mannen Frank Strand og kona Tove K. Fladhus Strand.

Selskapet har doblet omsetningen de siste tre årene, og gått fra to til ti ansatte i løpet av de første oppstartsårene.

– Vi har utviklet tjenester og produkter som skiller oss ut i markedet og gir oss et konkurransefortrinn. Det er ingen andre leverandører som tilbyr alt på ett sted til både kjøretøy, maskiner og verktøy, sier Per Lommerud Frøytvedt.

Frøytvedt er en del av salgsteamet i TrackSys sammen med Lars Vatne Christensen og Stian Johansen. De er alle fra Tønsberg.

LES OGSÅ: Abax signerte gigantavtale med japansk konsern

– Skiller oss ut

For å forstå hva selskapet tilbyr så kan TrackSys sammenlignes med ABAX AS i Larvik som er norgesledende i sitt segment.

– Vi skiller oss ut ved at vi tilbyr en komplett løsning i ett system hvor det kun er nødvendig med én innlogging. Det vil si at man får en oversikt over hele kjøretøyflåten på ett sted, sier Lars Vatne Christensen.

Det finnes i dag mange leverandører som tilbyr fartsskrivertjenester, GPS-sporing og andre type elektroniske tjenester til kjøretøy.

Istedenfor å måtte bruke tid på forskjellige innlogginger hos leverandører for å hente ut data, har TrackSys samlet alle disse tjenestene under samme tak i en plattform.

Det kan sammenlignes med ferdsskrivere som finnes i luftfartøy – hvor det automatisk og kontinuerlig registreres data om fartøyet og turen i samme system.

– Man slipper å forholde seg til forskjellige leverandører. Dette er et komplekst system for oppfølging av alle typer kjøretøy, maskiner og verktøy. Det sparer bedrifter tid, kostnader og er bra for miljøet, sier Stian Johansen.

LES OGSÅ: Eiendomsmeglerfirmaet doblet overskuddet og delte overskuddet mellom eierne: – Det ble mye dårlig timelønn for de ansatte i fjor

Utfordringer under pandemien

Selskapet består i dag av selgere, utviklere og økonomer. De fleste er fra Tønsberg-området. De har hovedkontoret i Tønsberg og et franchise-kontor i Sverige.

I 2017 omsatte selskapet for 1,2 millioner, i 2018 økte omsetningen til 5,7 mens det i 2019 tok seg opp til 12 millioner.

– Jeg vil nesten tørre påstå at vi hadde blitt kåret til gasellebedrift, hvis det ikke hadde vært for pandemien som preget store deler av 2020.

– Hvordan har pandemien påvirket dere?

– Det har bydd på noen problemer for oss. Vi har ikke fått muligheten til å reise rundt og ha personlige salgsmøter. Det må man nesten ha når man tilbyr et såpass komplekst system. Samtidig så vil jeg si at det har gått ganske bra, selv om det har vært tyngre, sier Christensen.

– Hva er målet deres på sikt?

– Vi ønsker å bli størst internasjonalt.

LES OGSÅ: Nå er rivingen i gang – her er det planlagt over 100 leiligheter

I en vekstfase

Dette er noen av tjenestene som selskapet tilbyr i de forskjellige produktpakkene.

  • Analysering av kjøreatferd
  • Detaljert miljørapportering
  • Kjøretøysinspeksjon med kamerafunksjon
  • Fartsskriver med automatisk nedlastning og varsel på brudd m.m.
  • Automatisk verkstedinnkalling
  • Overvåking av drivstofforbruket
  • Flåtestyringskontroll
  • Sporingsbrikker til verktøy og maskiner

– En vesentlig forskjell fra andre selskaper er at vi henter ut data direkte fra hjernen i maskinen eller kjøretøyet. Mange andre tar ut data fra GPS. Da blir det store feilmarginer. Vi henter ut det faktiske forbruket. Det betyr at våre systemer leverer miljørapporter med korrekt data av høy kvalitet. Noe en nylig inngått avtale med Maskinentreprenørenes Forbund avdeling Innlandet er et godt bevis på. De setter store krav til miljørapportene, sier Christensen.

– Har selskapet noen spesielle planer for dette året?

– Vi ønsker å få spredt ut informasjon om våre produkter til så mange som mulig. Nå er vi en vekstfase. Vi har aldri brukt penger på markedsføring fordi vi mener at all inntjening skal gå til videre utvikling av systemene.

LES OGSÅ: Firmaet til Lars har kjøpt opp landets største produsent av noe du trolig kommer til å spise i sommer: – Vi har vært i dialog en stund

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.