Gå til sidens hovedinnhold

Legevakta sendte Yasmin (11) hjem uten undersøkelse. Måtte gå fire dager med brudd i hånden: – Jeg hadde veldig vondt

Artikkelen er over 3 år gammel

Nå har hun måttet operere.

Yasmin Rahimi endte opp med et brudd i håndleddet etter at hun sto keeper på en fotballtrening. Deretter dro hun sammen med sin far, Shakaib Rahimi til legevakta for å få hjelp og sjekke om dette var tilfellet.

Legevakta mente derimot ikke at hun hadde brudd.

– Etter å ha ventet hos legevakten i 2–3 timer, fikk vi endelig komme inn hos en lege. Først fikk vi utdelt smertestillende mens vi ventet av en sykepleier på grunn av smertene Yasmin hadde. Deretter sa legen at det ikke var behov for å ta røntgen siden det ikke var brudd.

Beskjeden de da fikk var å vente i noen dager så skulle de bli bedre, men det ble det ikke.

LES OGSÅ: Leserne med klar melding: – Her må noe gjøres

Måtte operere

Smertene ga seg ikke, og etter at det hadde gått fire dager, ringte Shakaib til legevakten.

– Jeg ringte på en søndag, og da sa de at siden vi allerede hadde ventet noen dager, så kunne vi vente en dag til og dra til fastlegen dagen etter. Da vi kom til fastlegen fikk vi bekreftet at Yasmin hadde pådratt seg et brudd i håndleddet.

Hun dro deretter til sykehuset og fikk gipset hånden. Dette hjalp ikke, så hun har nå måttet operere.

– Jeg hadde veldig vondt i mange dager, og det var kjedelig å måtte vente og ikke vite om det var brudd, sier Yasmin.

Dårlig behandlet

Shakaib Rahimi er skuffet over behandlingen de fikk hos legevakten. Erfaringene de har hatt hos legevakten er svært dårlige, forteller Shakaib.

– Det hadde vært greit om det hadde skjedd én gang, men det samme skjedde for en tid tilbake med vår yngste datter. Jeg synes det er for sløvt av legevakta å ikke engang ta seg tid til å henvise oss til røntgen for å undersøke om det er brudd eller ikke, sier Shakaib.

– Å sitte å vente i flere timer, og deretter få dårlig behandling er ikke greit, sier han.

På grunn av taushetsplikt kan ikke Legevakten uttale seg i mediene om enkeltsaker.

– Virksomheten tar alle tilbakemeldinger på alvor og dersom en pasient mener seg inadekvat behandlet kan de sende inn en klage og vil få et saklig, faglig og skriftlig svar tilbake i henhold til gjeldende retningslinjer, skriver avdelingsoverlege Bhupunder Jassal i Tønsberg-regionen legevakt i en e-post til Tønsbergs Blad.

LES OGSÅ: Nå reiser kjempebygget seg: – Gleder oss til endelig å gi pasientene et verdig tilbud!

Kommentarer til denne saken