–Gravide må trene

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Det er viktig å trene under svangerskapet. Lær hvordan du styrker bekkenet.

DEL

KVINNEGUIDEN.NO: – For at svangerskapet skal gå så lett som mulig, hjelper det å trene. Det forebygger mot mange forskjellige plager som er vanlige under en graviditet, forteller Kvinneguidens treningsekspert og personlig livsstilscoach, Line Marion Nielsen Kjøniksen.

Se øvelsene i denne videoen

Slik gjør du det

Det er flere øvelser du kan bruke under svangerskapet, for eksempel bekkenvipp på ball.

  • Sitt på en ball, dra magen litt inn.
  • Tipp bekkenet fram og tilbake slik at ballen ruller under deg.
  • Når du kjenner at du klarer å myke opp bekkenet, får du god blodsirkulasjon.
  • Vær forsiktig derom du har smerter. Start med lite utslag. Gjør øvelsen tre ganger med 12-15 repetisjoner.

En annen fin øvelse for bekkenet er øvelsen kalt firfotstående bekkenvipp.

  • Still deg på alle fire med skulderbredde og hoftebredde i avstand.
  • Dra magen litt inn og vipp bekkenet fram og tilbake.
  • Gjør øvelsen tre ganger med 12-15 repetisjoner.

– Jeg anbefaler at gravide trener styrke for bekkenet tre til fire ganger i uken, gjerne daglig dersom du opplever ubehag, sier Line Marion.

Se også:

Gravid? Kom i form!

Spis deg fruktbar

Sukkeret ødelegger helsen

Artikkeltags