Gå til sidens hovedinnhold

Amedia og Aller Media vil samarbeide om innloggingstjeneste

Artikkelen er over 4 år gammel

Amedia og Aller Media vil samarbeide om innloggingstjenesten aID i håp om skape økt tilgjengelighet, lesertall og brukerbetaling på kryss av de to konsernene.

– At to så store konsern går sammen, gir et tungt fotavtrykk mot både leser- og annonsemarkedet, sier konsernsjef Are Stokstad i Amedia til Dagens Næringsliv. Amedia eier lokalaviser som Tønsbergs Blad, Sandefjords Blad og Østlandsposten.

Konsernsjef Dag Sørsdahl i Aller Media, som eier Dagbladet og Se og Hør, sier det først og fremst er snakk om en intensjonsavtale om å vurdere å ta i bruk aID. Leserne av Amedias 66 avisprodukter bruker tjenesten for å logge seg inn på konsernets nettaviser.

– Amedia har lyktes med bruken av aID i et bredt omfang. Det er appellerende. Samtidig er det strategisk med et bransjesamarbeid. Summen er en god konstellasjon, sier Sørsdahl.

Ved å gå sammen om denne plattformen vil det kunne gjøre produktene lettere tilgjengelig, gi høyere lesertall og økt brukerbetaling. Stokstad mener norske mediehus må tenke størrelse i kampen om å få tilbake annonsekronene.

– Dette vil kunne bli grunnlag for et mulig kommersielt samarbeid om å tilby et enda bedre tilbud til annonsørene. Vi har nå datagrunnlaget og rekkevidden til å gjøre oss svært attraktive, sier Stokstad.

Ifølge de to konsernsjefene vil Aller og Amedias sammenlagte rekkevidde sørge for en digital dekning av over to millioner lesere.

Kommentarer til denne saken