Anleggsgartnere tar opplæringsansvar

Ruben Høie fra Strandman AS signerte den 9. september en ny samfunnskontrakt mellom skoler og bedrifter på Gjennestad

Ruben Høie fra Strandman AS signerte den 9. september en ny samfunnskontrakt mellom skoler og bedrifter på Gjennestad Foto:

Av

Dagens tips fra NHO: La de offentlige skolene lære av de private skolene generelt – og lærebedrifter til å lære av anleggsgartnerbransjen spesielt. Hvorfor? Jo, her er problemet:

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Nærings- og arbeidsliv mangler fagfolk, men påtar seg i for liten grad seg ansvar for å drive opplæring. (Bortsett fra etablerte lærebedrifter, som er supre!) Politikere tilbyr frihet og lar elevenes ønsker i sterk grad styre dimensjoneringen. Resultatet? Sammenlignet med OECD-land har Norge lav gjennomføring for de som velger yrkesfag og et gap mellom det som tilbys av skoleplasser og det som faktisk finnes av lære- og arbeidsplasser.

Det er politikerne i fylkestinget som er «skoleeiere» for de offentlige videregående skolene i Vestfold, og administrasjonen på fylkeshusene og rektorene som drifter og leder skolene. Private skoler er ikke i samme grad som de offentlige skolene styrt av den store organisasjonen «fylkeskommunen». NHOs råd til skoleiere og ledere er derfor å være mer nysgjerrig på hvordan private skoler jobber med rekruttering til skole og lærebedrifter og elevenes vei mot fullført og bestått.

På den private skolen Gjennestad jobber lærebedriftene og skolen sammen - hele veien i 4-årsløpet som en yrkesfaglig utdanning er. Skoler og lærebedrifter har erkjent at de alene ikke hadde kompetanse og tid til både å gi opplæring - og rekruttere nye elever og lærlinger. Gjennestad bestemte seg derfor i 2017 for å inngå en forpliktende avtale om samarbeid med bedriftene om besøk på ungdomsskoler og praksis i bedrift for elevene. Variert aktivitet vises i tradisjonelle og sosiale medier koordinert og kvalitetssikret av konsulentselskapet Berg Allum med profilen «jobbute.no». Strategisk tenking og digital markedsføring er nødvendig i dag for å treffe søkere og motivere for valg av utdanning.

Skolen og bransjen finner på denne måten søkere med rett engasjementog jobber sammen slik at flest mulig elever går ut av skolen med lite fraværog bestått i alle fag. Hvis de i tillegg får karakteren 3 eller bedre i programfagene, er de også garantert læreplass. Skolen får stadig flere søkere og de fleste av elevene velger å bli i faget, ikke hoppe av eller velge bort læretid. Dette skyldes i stor grad engasjerte bedrifter som tidlig gir elevene og lærlingene en betydelig yrkesstolthet.

Samarbeidet har vært tett og forpliktende siden 2017. Det var da et nasjonalt fokus og oppfordring fra regjeringen om å inngå «samfunnskontrakter» som denne. Arne-Olav Klevsgård ved Gjennestad var koordinator for arbeidet da, og har nå invitert partene til å signere avtale for tre nye år. Avtalen ble signert denne uken. Hovedmålet er “flere lærlinger i anleggsgartnerfaget”.

I NHOs kompetansebarometer svarer 52 prosent av medlemmene at de har behov for kompetanse innen yrkesfag for å sikre arbeidsplasser og verdiskaping. Når landet skal få hjulene i gang igjen etter koronakrisen, trenger vi faglærte for å få til det omstillingsdyktige arbeidslivet som skal ta oss gjennom det grønne skiftet. De som har valgt å ta en praktisk utdannelse besitter en unik og ettertraktet kompetanse.

Mari Sundli Tveit er områdedirektør politikk i NHO og svært opptatt av å bidra til et statusløft for yrkesfagene. Sundli merket seg et «Si ;D»-innlegg i Aftenposten i august. Der skrev Josefine Habberstad at hun opplever at folk «ser ned på» henne og andre som velger yrkesfag. Å forstå viktigheten av fagopplæringen handler kanskje om å få til en holdningsendring gjennom å heve folks kunnskap? Dette jobber NHO med hver eneste dag på vegne våre 28 000 medlemsbedrifter. Dagens tips var å lære folk om anleggsgartnerbransjen og anleggsgartnerne Øst, Håkonsen & Sukke, Pedersen Landskap, Strandman, Grøteig, Steen og Lund, Nordengen og Grenland Hage og deres opplæringskontorene SOA og OKAB og NAML.



Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags