Har Anne Rygh Pedersen glemt hvem som presset gjennom bruløsningen?

Sigmund Kydland.

Sigmund Kydland. Foto:

Av

Arbeiderpartiet taler med to tunger.

DEL

KommentarValgkampen er for alvor i gang, og Aps ordførerkandidat i Tønsberg, Anne Rygh Pedersen, åpner døra for omkamp om fastlandsforbindelsen.Hun kaller bruløsningen for en løsning ingen egentlig vil ha, og det kan være riktig. Men har hun glemt hvem som presset den gjennom?

Bystyret i Tønsberg og kommunestyret i Færder gikk inn for tunnelløsning, men måtte se seg overkjørt i fylkestinget. Arbeiderpartiets Arve Høiberg var ikke interessert i hva de som skal bruke en ny fastlandsforbindelse mente, og presset bruløsningen på plass. Han fikk mye motbør fra lokalpolitikere i og utenfor eget parti, men brua ble løsningen. Og kommunestyre og bystyre valgte å bøye seg – i frykt for at alternativet var nye tiår uten ny fastlandsforbindelse. Intensjonsavtalen om ny bru ble undertegnet av Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet i Tønsberg, sammen med Færder kommune og fylkeskommunen.

Nå har Anne Rygh Pedersen fått med seg en voksende skepsis til bruløsning i både Færder og Tønsberg, og vil selvsagt plukke velgere på at hun også er blitt usikker på om bru er det riktige. Det er det gode sjanser for at hun kan lykkes med, for det er ikke lett å finne noen som stolt vil stå fram og skryte av den planlagte brua. Tvert imot snakkes det bare om «den minst dårlige løsningen», og strategien fra blant annet Høyre ser ut til å sitte stille og håpe at brua ikke blir for stort tema i valgkampen.

Skepsisen til brua bygger på veldig mange forskjellige begrunnelser. Noen mener det rett slett ikke er behov for så omfattende veiløsninger, noen er redd for hvilke hus som må rives, noen er redde for bompengene, og noen vil heller ha parallell kanalbru.  Aps ordførerkandidat har hørt på SVs Olav Sannes Vika, som er redd for kostnadene ved kjempebrua. Dessuten synes hun det er synd at ikke østalternativet med parallell kanalbru er utredet.

Ingen bør være forbauset over at brua blir dyr. Det er faktisk gode sjanser for at prisen vil nærme seg den tunnel-løsningen som Færder og Tønsberg egentlig ville ha. Men det har nettopp Arbeiderpartiet sørget for at vi ikke får se.

Så er det også slik at øst-alternativet er utredet, bare ikke så grundig som bru og tunnel. Øst-alternativet ble tidlig i prosessen forkastet av fagutrederne, fordi den ikke oppnådde målsetningene for ny fastlandsforbindelse.

Anne Rygh Pedersen åpner døra for brustopp – da må hun gjerne også komme med sitt alternativ. Og helst sjekke hva hennes eget parti vil denne gangen, både i kommunene og i fylkestinget.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags