Det er manglende endringsvilje du skal frykte

Tom Gjertsen, regiondirektør i Atea Norge

Tom Gjertsen, regiondirektør i Atea Norge

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

I møtet med robotene har vi mye å lære av barneskolen. Blant skolens ferskeste er det helt greit å stave feil, tegne himmelen grønn og score selvmål. For å bli gode må vi også våge å prøve.

DEL

LeserbrevI forrige uke presenterte YS sitt arbeidslivsbarometer, som viste at fire av ti er redd for at roboter og digitalisering vil ta jobben fra dem.

I takt med endringene i samfunnet, forandres også arbeidslivet. Slik har det alltid vært, forskjellen er bare at utviklingen ikke skjer fra generasjon til generasjon. Vi merker den hver eneste dag og vi står alle i risiko for å falle utenfor om vi ikke stiller rustet til omveltningene som kommer.

Løsningen er sammensatt. Både samfunnet, arbeidsgivere, men ikke minst, du selv, har et ansvar – både for at AS Norge går rundt og for at du selv er arbeidstaker. Fellesfaktoren for alle parter er proaktivitet og nysgjerrighet.

Trigger lærelysten

I Singapore kan statsborgere søke støtte til statsgodkjente kurs. Kursene har et bredt omfang, fra botanikk til juss og UX-design. Poenget er ikke alltid hva du lærer, men at det trigger lærelyst. Kompetanselyst og -løft er også et prioriteringsområde for Ernas regjering, og vil ikke minst gjøre seg gjeldende for å unngå 43-timers arbeidsuker.

I en undersøkelse presentert av Siemens sist uke sier 40 prosent av de spurte virksomhetene at de snarere rekrutterer nytt, enn å utvikle eksisterende kompetanse. Et tydelig varsel om at det tenkes kortsiktig. For meg som leder, er dette en hjertesak: det sterkeste virkemiddelet for at så mange som mulig får nye muligheter, er å fokusere på å skape en læringskultur. Hvis ikke jeg lykkes med å utvikle folk, har jeg et stort problem. Vi må tenke sirkulært om kunnskapsfordeling, for også de nye må lære seg det som kommer. Arbeidsgivere må tilrettelegge for kunnskapsdeling på tvers av avdelinger, samarbeidspartnere og konkurrenter.

Du vil ikke savne oppgavene dine

Det er faktisk en reell sjanse for at du mister oppgavene dine, men det er gode muligheter for at du ikke vil savne dem. Mange virksomheter setter heldigvis i gang interne kunnskapsløft. Det er bra, men hjernen er en muskel og ansvaret for vedlikeholdstrening ligger også hos hver enkelt. Samfunnet har mye å lære av barneskolen. Blant skolens ferskeste er det greit å stave feil, tegne himmelen grønn og score selvmål. Med tilbakemeldinger, veiledning og omsorg bygger daglig lærere lag, tillit, stolthet og fellesskap. Vår jobb er den samme, forhåpentligvis med grønne tall på bunnlinjen.

Det er brutalt, men til sist er det kun du som kan gjøre noe med egen relevans. Endringsvilje, lærevilje og motivasjon er nøkkelfaktorer. De to sistnevnte kommer stort sett av seg selv, så lenge vi får bruke tiden på oppgaver som er stimulerende for både hode og hjerte. Mennesket er tilpasningsdyktig av natur. Allikevel er det mange av oss som opplever endringer som krevende og frykter ofte unødvendig det ukjente.

De færreste av oss savner å håndvaske klær eller vente hjemme på en viktig beskjed på fasttelefonen. Fra 1800-tallets trange kår til dagens velferdssamfunn - hverdagen har alltid vært i endring. Spørsmålet bør ikke være om du frykter robotene, men hvor endringsvillig er du?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags