Signatur-blokka er noe av det dårligste jeg har sett noensinne

Av

Ja, utsikten fra de øvre etasjene er helt unik, og er bygningens fremste fortrinn.

DEL

MeningerHelt siden byggingen av Signatur-blokka (tegnet av SPIR arkitekter) på Kaldnes startet, har jeg fulgt med i prosessen. Nå har ikke jeg noe imot moderne blokker eller høyblokker, men bygningene må være tilpasset stedet/miljøet og utformes til et helhetlig og visuelt harmonisk byggverk. Allerede på skissestadiet fikk man inntrykk av en høyblokk som var tegnet av en arkitektonisk uskolert person, eller et ditto arkitektkontor.

Når man nå ser Signatur-bygningen ferdig, i seg selv og i forhold til omgivelsene, blir man virkelige forskrekket. Det mest dominerende er selvsagt høyden (13 etasjer), som ruver i landskapet og høyt over de andre blokkene i området. Denne uforholdsmessig store høyde- forskjellen bryter radikalt med det betydelig lavere kasseblokkene. Man får inntrykk av at Signatur-blokka prøver å markere en høyerestående kvalitet i det arkitektoniske uttrykket, og at denne «se-på-meg-høyden» representerer en ny og unik form for byggekunst, med en helt enestående utsikt.

Ja, utsikten fra de øvre etasjene er helt unik, og er bygningens fremste fortrinn. Men selve Signatur-blokka i seg selv, som et stykke arkitektur, er noe av det dårligste jeg har sett noensinne. Faktisk er det vanskelige å peke på en eneste arkitektonisk kvalitet. Både i eldre (Vitruvius) og nåtidig (Arne Gunnarsjaa) arkitekturteori legges det stor vekt på en bygnings helhetlige orden. Hensikten er at de forskjellige bygningselementene skal samordnes til et helhetlig uttrykk, der enkeltdelene føyer seg inn under den arkitektoniske helhets- tenkningen. Når alle elementene i en bygning slik er ordnet/strukturert til et helhetlig uttrykk, kan vi også se/avlese om bygningen har arkitektoniske kvaliteter.

Betrakter vi denne Signatur-blokka ut fra en slik arkitekturforståelse, som også har blitt implementert i mye moderne byggekunst, så finner vi ikke antydning til ordnende helhetstenkning. Bygningskroppen tydeliggjør ingen klart strukturerende elevasjon, heller ingen samordnet avslutning. Egentlig ser vi ingen bærende bygningskropp, bare en oppstabling av klosser som nærmest er skjøvet hit og dit uten helhetlig organisering. Det virker som om hele bygningskroppen har fått et anfall av byllepest, der den arkitektoniske helhets- tenkningen har mistet styringen, og endt opp med et tårnmonster stappfullt av utvekster.

Etter mitt skjønn bærer den utvendige formgivingen av Signatur-blokka tydelig preg av arkitektonisk uorden. De vilkårlige inn og ut-forskyvningene i det vertikale veggstrekket, samt valgene av uvanlige materialer og uproff fargepalett, røper at byggeprosjektet har manglet en arkitektonisk ide. Denne utvendige designen, som arkitektfirmaet sikkert synes er kul og moteriktig, skaper tvert imot en strukturell uklarhet som både utvisker etasjeinndelingen og svekker bygningens helhetskarakter og estetiske uttrykk.

Sett i forhold til den omkringliggende blokkbebyggelsen, som er preget av arkitektonisk apati og banal formgivning, ser Signatur-blokka ut som et forvokst stykke antiarkitektur. Den minner mest om en diger stabel containere, som arbeiderne har plassert på kryss og tvers og så høyt som mulig, for å utnytte tomtearealet optimalt. Her er det ikke mye arkitektonisk finesse, men signaturen kan den beholde. Den er jo et navnetrekk og et varemerke. Kanskje ikke noe å markedsføre som kvalitetsarkitektur, selv om utsikten er unik. I og for seg er også Signatur-blokkas ytre form unik, fordi den er blottet for arkitektoniske kvaliteter.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags