En ekte «Kaffe Junkie» og «søkker» for fersk bakst!

Av
DEL

LeserbrevWiderøe WF415 kl 0700 fra Torp. 

Det er fredag. Reise til Bergen tur retur en fredag, det er nesten alltid noe som går «galt»da. Det kan jeg litt om etter 14 år med hjelp av brødrene Wright sin oppdagelse. 

Sånn, vi er i luften, ikke noe «de-ice» i dag, flyet tar av og krenget mot venstre retning Bergen som normalt når flyet tar av mot nord. Musikk på øret, roe ned etter dårlig nattesøvn før reise. Snart kaffe... men først sove litt.... Våkner brått! Turbulens! Gløtter på klokka, 0717. Vært i lufta ca 15 min, sovnet inn rett etter takeoff. Turbulensen i dag er relativt ubehagelig. Setebelte lys kommer på. ingen panikk men alltid like forbanna  ubehagelig. Stiger ganske raskt opp i høyde noen minutter før jeg merker at flyet flater ut igjen. 

Roligere nå men som den etterhvert rolige og sindige flyvante 45 årige familiefar jeg er, liker jeg ikke turbulens. -hater det! Klokka er 0724 nå.....

Høytrykket på østlandet møter nå kreftene i fra lavtrykket i vest. Jeg tipper basert på tiden vi har vært i luften at vi har passert de innerste delene i Telemark og Møsvatn. Ute er det bek mørkt, eller det vil si, det går i mørke gråtoner og grunnet skyer ser man nada.

Sånn, der merker man flyet snu nesen noen grader nedover. Turen er halvveis nå ca. Det rister rytmisk og med en slags stresset frekvens, noe sikkert en hver erfaren pilot ville berolige og kalle «flotte flyforhold..». Svogeren min er pilot i SAS. Må si det hjelper litt å tenke på det at han har forsikret meg om; flyets konstruksjon, hva det tåler osv. Men jeg liker ikke turbulens.Hvem gjør det? Adrenalinjunkies , de samme som hopper ut over fjellkanten i wingsuit eller i fallskjerm? Tanken setter seg, jeg begynner å bli for gammel til dette nå... tidlig opp om morgenen, første fly til Bergen eller i bilen fra 06 tida for å treffe «køen» mellom Holmen og Slependen. For å rekke jobb....Etter å ha forsovet meg og mistet to flyavganger de siste 14 årene er søvnkvaliteten før reise å beskrive som elendig. Kroppen ligger i en slags alarm beredskap og det kan jo umulig være sunt.

Nå rister det igjen!

Kacey Musgraves med Slow Burn på headsettet nå mens styrmannen i cockpiten slår inn og melder om snarlig landing på Flesland. Faller flyet ned blir det alt annet en «slow burn».... 

Klokken er 0736, og kabin personalet er akkurat ferdig med å hente tomme glass og annet rask. Kaffe eller te hadde de ikke i dag, feil på «kokeren» sa de. Eller var det «bryggeren» som var ødelagt? Husker ikke. Så lukten av kaffe som behager meg, særlig om morgenen før «harddisken» og kroppen er våken, uteble i dag.

 Jeg som hoppet over kaffen på Torp for å heller få den servert av en av de etterhvert kjente ansiktene i midtgangen på flyet..... hmmm! Neste gang blir det kaffe fra avgangshallen med lokk på.. memorere det nå for fremtiden. Sikre deg nødvendige kaffedråper. Noe varmt å holde i når flyet rister frem og tilbake...

Der ligger Bergen under oss.  Lander nordfra i dag. Kommer inn over Sotra fra sjøkanten. Den var ny?

Vinden meldt på TV sent i går merker jeg lite til her oppe før hjulene er ute. Nærmer seg nå. 

 - Der, nå tar vinden i flykroppen! Helvete... vi vingler fra side til side og baser på omgivelsene under oss, så går det veldig sideveis og fremover samtidig. De er flinke de pilotene.

 Hjulene er ute...alltid er godt tegn, at de virker når kaffemaskina ikke gjør det...

Det er «vær» på Vestlandet i dag, mye vær, og det er vind jeg tenker på... Haakonsvern er passert, nærmer oss. Sånn, Nede! 

Om 9 timer er det retur og da er været lovet å være laaangt verre! 

Det snør tett klokka 1645, det skal måkes og samtlige fly må «de-ice». Kø! 90 min etter oppsatt rutetid er vi på vingene. Våkner når flyet tar bakken på Torp. 

Helg! Ble 13 timer i dag også. 

Må finne meg noe annet å gjøre. En annen jobb. Bake brød igjen, fersk hvetebakst, de beste surdeigsbrødene man kan finne i Tønsberg. Hver dag. I bakerier er kaffen dessuten alltid nybrygget. Takk! 

Jeg er en «junkie» òg, på kaffe! 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags