Der barn ler

BRA VISJON: Visjonen «der barn ler» må bli vår felles samfunnskontrakt. En forpliktende avtale der alle bidrar til å skape fremtidens musikk – sammen, skriver artikkelforfatterne.

BRA VISJON: Visjonen «der barn ler» må bli vår felles samfunnskontrakt. En forpliktende avtale der alle bidrar til å skape fremtidens musikk – sammen, skriver artikkelforfatterne. Foto:

Av
DEL

LeserbrevTønsberg kommune kan fra 1.1.2020 smykke seg med den vakre visjonen «der barn ler». Les det høyt for deg selv. Så du hører det. Lytt. Kommunen som setter barna først. Setter en god barndom øverst på agendaen. På kartet, liksom. For et barnehagelærerhjerte er det nærmest som søt musikk å regne. En symfoni for alle barna våre og for kommunens satsing på fremtiden. Vi som er voksne, både innbyggere, ansatte og folkevalgte i den nye kommunen må sikre at visjonen ikke bare blir et innleid orkester som ser fint ut på nettsidene våre. Visjonen «der barn ler» må bli vår felles samfunnskontrakt. En forpliktende avtale der alle bidrar til å skape fremtidens musikk – sammen.

Hva så, må til for å sikre barna våre en kommune der de, som i visjonen vår, kan le?

Jeg tror det første skrittet er å sikre nok ressurser der barna våre er mest. De fleste barn i barnehagealder er mellom 7 og 10 timer i barnehagen fra mandag til fredag, nesten hele året. Det er lenger enn de fleste av oss voksne er på jobb. Pedagogiske lederes ansvar er å gjøre disse timene meningsfulle, lærerike (med alt det innebærer) og fulle av omsorg. Med seg på laget har pedagogene dyktige fagarbeidere og assistenter. Og styrere. Alle disse skal gjøre det beste for barna i barnehagen hver eneste dag. Og det gjør de. Hver dag. Så godt de kan, med de midlene de har. Midlene, derimot er dessverre få.

Anne Rygh Pedersen og Tony Christensen

Anne Rygh Pedersen og Tony Christensen Foto:

Tønsberg har til nå hatt forholdsvis høy pedagogtetthet (antall barnehagelærere pr. barn) sammenlignet med andre kommuner. Det er veldig bra, men det fører også med seg at det totalt antallet timer det er forsvarlig bemannet om dagen reduseres. På en avdeling med 17 3–4 åringer kan det for eksempel være 2 barnehagelærere og en fagarbeider. Begge barnehagelærerne jobber 6 timer og 40 minutter på grunnlag plantid (planlegging, for,- og etterarbeid av pedagogisk innhold og samarbeid med ulike eksterne instanser, som PPT, BUPA, Barnevernet o.l.) som ikke er bundet til arbeidsplassen. Se for deg at for å opprettholde et tett og godt samarbeid med foreldrene, så har begge pedagogene yttervaktene. Det blir tynt for å dekke alle de 17 individuelle behovene. I tillegg til å sørge for at Kunnskapsdepartementets føringer blir fulgt opp og barnehagens samfunnsmandat ivaretatt.

Hvor fantastisk hadde det ikke vært å starte den nye kommunen med å si at barna heldigvis allerede ler i oppveksten. Den sektoren som tar for seg oppvekst og utdanning gjør jobben sin allerede. Barna har det godt i Tønsbergbarnehagene! Tønsberg har allerede barn som ler. Jobben er allerede halvgjort!

Barn har det godt i Tønsberg. Barnehagene er trygge og gode. Hjertesukket, derimot, er at vi vet at rammene til barnehagebarna kunne vært mye bedre. Vi vet at bemanningsnormen for barnehager og pedagognormen kolliderer og ikke samsvarer med hverandres behov på en god nok måte. Vi vet også at regjering og det politiske flertallet på Stortinget sendte ansvaret for å fylle bemanningen i barnehagene over minimumskravet som normene i prinsippet er, over til kommunene. Kommunen. Tønsberg kommune. Det er et fryktelig stort – og viktig ansvar kommunen må ta på alvor. Det krever politisk vilje. Det krever politikk som ser at barnehagene må styrkes og at det ikke er god nok barnehagepolitikk å drive etter det absolutte minimum. Vi kan være kommunen der barn ler – der politikerne investerer i fremtiden. Tønsberg Arbeiderparti har programfesta at vi skal være på lag med barna i kommunen vår.

Tønsberg Arbeiderparti ønsker å være offensive i oppvekstpolitikken, der regjeringen sviktet, ved å sørge for full bemanning hele dagen. Ikke bare noen timer midt på dagen, som er virkeligheten i dag. Barnehagen skal oppleves som et godt sted å være for å lære. Og leke. Utvikle seg. Utfolde seg. Være barn. Barna skal få oppleve mening og mestring i barnehager som er rike på opplevelser. I lekemiljøer som er fruktbare for nettopp dette. Og som tar barns behov på alvor. For å oppnå dette er det viktig at barna i Tønsbergbarnehagene har nok kompetente ansatte. Nok fang. Nok omsorg. Nok folk.

Ved et nytt flertall med vil Tønsberg Arbeiderparti være orkesteret som spiller fremtidens musikk høyt og tydelig – sammen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags