Men bilen min får du aldri

BILFRI: Da Stine-Marie Schmedling i egen blogg og i tb.no fortalte om hvor greit livet fungerer uten bil, engasjerte folk seg sterkt i kommentarfeltet. Selv presiserer Schmedling at hun bare har fortalt om sin egen tilværelse, og at hun har stor forståelse for dem som velger å ha bil.

BILFRI: Da Stine-Marie Schmedling i egen blogg og i tb.no fortalte om hvor greit livet fungerer uten bil, engasjerte folk seg sterkt i kommentarfeltet. Selv presiserer Schmedling at hun bare har fortalt om sin egen tilværelse, og at hun har stor forståelse for dem som velger å ha bil. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Da Stine-Marie Schmedling skrev at hun og familien på Nøtterøy klarer seg fint uten bil, ble det for mye for mange bilister. Det får jo være greit at hun klarer seg uten, men behøvde hun å si det offentlig? I kommentarfeltet fikk hun pepper så det skulle holde til godt ut på nyåret. Er det noen som har litt dårlig samvittighet?

DEL

MeningerI Vestfold kan vi slå sammen kommuner, stå i operasjonskø med vonde knær og kutte i eldreomsorgen uten at debatten holder mer enn normal temperatur. Men blir det snakk om å redusere antall parkeringsplasser, stenge noen gater og prioritere buss framfor bil, da får vi temperatur i diskusjonen på vulkansk nivå. Kommentarfeltene og debattsidene her i bladet tyter fullstendig over. For hvis vi ikke kan kjøre hvor vi vil og parkere over alt, kommer samfunnet til å gå fullstendig i stå. Så kom ikke her og skryt av at du ikke bruker bil! 

LES OGSÅ: Stakkar, har du ikke bil?

Et enormt transportbehov

I 1965 hadde én av ti nordmenn bil. I dag disponerer seks av ti egen bil. Ikke bare har vi flere biler, vi kjører også mye, mye mer. Sju kilometer om dagen var gjennomsnittet i 1965. I år var gjennomsnittet 33 kilometer. Transportbehovet vårt, hvis det virkelig er et behov, har altså økt med 450 prosent. For å ta noen flere tall: 80 prosent av alle kilometerne vi reiser innenlands foregår med privatbil, og vi kjører mindre buss enn for 50 år siden.

Ja da, jeg er fullstendig klar over at vi er blitt mange flere og at yrkesdeltakelsen er høyere. Men: Vi er også vesentlig mer urbanisert og har et mye bedre kollektivtilbud enn den gangen.

Vart du sint no?

Jeg regner med at jeg allerede nå er i ferd med å irritere mange med stor forkjærlighet for omfattende bilbruk. Derfor iler jeg til med å opplyse at jeg ikke har disse tallene fra Miljøpartiet De Grønne. De står å lese i siste utgave av medlemsbladet for bilorganisasjonen NAF, som er svært opptatt av hvordan vi skal transportere oss i framtiden. For det blir ikke slik vi er vant til nå – lik det eller ei.

LES OGSÅ: Bra når Tønsberg-politikerne evner å se framover

Og det er ikke noe bare de på den grønne siden av politikken mener, selv om mange synes å tro det. I Oslo får byråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) alene kjeft for manglende parkeringsplasser og for mange sykkelveier – til tross for at det er noe det sittende politiske flertallet har bestemt. Nå må hun kjøre bil av hensyn til egen sikkerhet, og så får hun kritikk for det også. Hos oss får Stine-Marie fnysende kommentarer fordi hun forteller at hun ikke kjører bil – selv om hun ikke har ett vondt ord å si om alle dem som gjør det.

LES OGSÅ: Mer vei gir mer trafikk

Parisavtalen gjelder

Norge har forpliktet seg til en ganske omfattende reduksjon av utslippene, og selv om det er diskusjon om hva som vil virke best, er det er bred politisk enighet om at noen harde tak må til for å lykkes. Og derfor må noen av oss akseptere både færre parkeringsplasser, bompenger og flere kollektivfelt. Det er også gangbar politikk i Tønsberg, selv om jubelen fra enkelte hold er begrenset. 

LES OGSÅ:  Veksten i biltrafikken skal stanses, men fra når må du sette fra deg bilen og heller ta buss?

Når bilbruken er opp til diskusjon, får jeg av og til inntrykk av at alle nordmenn har barn de må levere i barnehagen, og at den ligger i motsatt retning av arbeidsplassen – og at de fleste vestfoldinger bor i Andebu hvor kollektivtilbudet ikke er all verden. Derfor må de kjøre bil. Alle som gjør det, burde for øvrig sende en vennlig tanke til alle som sitter på bussen, går eller sykler. For tenk om de også kjørte bil ...

For ordens skyld: Jeg har bil. Den går på diesel og trekker på alle fire. Den har jeg tenkt å bruke fortsatt, men ikke til butikken en kilometer hjemmefra for å kjøpe en pose kaffe.

Morten Wang

Redaktør i Tønsberg Blad

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags