Åpent brev til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H)

BEKYMRET: Det haster hvis Ola skal få punktskriftbøker i alle fag når han begynner på ungdomsskolen i august, mener faren Tage Gullstrand. Nå ber han kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) om å gripe inn.

BEKYMRET: Det haster hvis Ola skal få punktskriftbøker i alle fag når han begynner på ungdomsskolen i august, mener faren Tage Gullstrand. Nå ber han kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) om å gripe inn. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Hei, mitt navn er Tage Gullstrand, og jeg er far til Ola Gullstrand, som er 13 år og blind. Han skal nå til høsten begynne på ungdomsskolen. Den ungdomsskolen han skal begynne på har søkt om å få punktskriftsbøker, men fått avslag på alle de åtte læreverkene i punktskrift.

DEL

LeserbrevDet de tilbyr Ola som læringsmateriell er kun i Word-format. Dette betyr at Ola må bruke pc og leselist der det kommer opp punktskrift for å kunne gjøre skolearbeidet sitt. Dette er litt frustrerende da vi erfaringsmessig har mye problemer med å kunne stole på leselisten. I disse tilfellene har boken vært redningen. Dette gjelder også når Ola skal til avlasterfamilien sin, når han gjør lekser hos bestemor eller er med andre venner hjem fra skolen.

LES OGSÅ: Før måtte blinde Ola (12) ha hjelp når han tok buss. Men nå har VKT tatt grep

Etter at vi tok dette opp i media har Statped gitt litt etter og lovet å gi Ola tre norskbøker og en bok i KRLE ferdig levert før skolestart i punktskrift.

I en debatt som gikk på NRK Atten sa statssekretæren at bokbestillingen fra skolen var kommet for sent til Statped, han sa den var kommet en måned for sent i forhold til fristen. Hadde den kommet til tiden, ville de ha kunnet levere alle punktbøkene til skolestart, sa statssekretæren.

Det som er tilfelle her er at Statped la ut på sine nettsider den 4. januar at de anbefalte skolene å komme med søknadene om læremidler før 20. januar. Vår skole hadde levert sin søknad kl. 13.45 17 februar. Jeg mener det er stor forskjell på en anbefaling og en tidsfrist.

Norges Blindeforbund har i ettertid fortalt meg om en mor som sier de har levert søknaden om bøker til Statped innen anbefalt tid, og likevel fått avslag på flere bøker i punktskrift.

– Skolen bør bestemme

Det jeg mener rundt denne saken er: Skolen, som er den parten som vet best hva slags læremidler Ola trenger, som er best egnet for ham, bør være den parten som bestemmer hva han skal få. Det er tross alt de som har kompetanse rundt læring og pedagogikk. Jeg synes det blir helt feil at en mann som ikke vet hva den enkelte elev trenger for best læring, kan overstyre det skolen mener er best.

De bøkene som Statped i utgangspunktet tilbyr Ola, gjør at han mister mye av sin fleksibilitet i hverdagen, og at han også vil få store problemer med å holde følge med klassen hvis noe ikke virker som det skal. En leselist gir også veldig dårlig oversikt. Du får ca. bare en halv linje opp av gangen.

I matematikk, hvor man også er avhengig av egne utregninger, må man da gå ut og inn av programmer, søke opp igjen og generelt bruke mye tid på å lete. Hvordan man løser figurer, arealer etc., vet jeg ikke. Og i matte får Ola dessverre ingen punktbøker.

Ola er fortsatt veldig vant til å bruke punktskriftsbøker, og ønsker å fortsette med det.

LES OGSÅ: 340 barn lot som om de var døve og blinde

– Diskriminerende

Jeg mener det er diskriminerende at punktskriftsbrukere ikke skal kunne få velge bøker i papir. Seende kan tross alt velge hva som helst. Det er trist at vi i Norge strammer inn overfor de «svakeste». Da mener jeg de som allerede har store utfordringer fra før.

Det er meget krevende for en blind å bytte til en ny skole, en ny skolevei, til en ny klasse, og ikke minst forholde seg til bare helt nye personer. Og jeg regner med at kravene på ungdomsskolen også vil bli tøffere. Og oppå det vil Statped at han skal lære seg å jobbe på en ny måte.

LES OGSÅ: Rapport: Servicehund gjør livet bedre og sparer samfunnet for penger

Punktbøker har tidligere vært en selvfølge for blinde elever i alle fag på ungdomsskolen, men nå skjer det altså en dramatisk reduksjon av tilbudet. 2. mai var det en interpellasjonsdebatt på Stortinget om utfordringer synshemmede møter i skolen, der alle partier deltok. Alle tok til orde for at det må bli bedre for synshemmede elever i skolen, som møter mange utfordringer. Da er det rart at punktboktilbudet reduseres.

Det er bare seks uker til Ola skal begynne på ungdomsskolen, og jeg er veldig bekymret for skolehverdagen hans uten punktbøker i alle fag. Nå håper jeg at du, Torbjørn Røe Isaksen, vil gripe inn i denne saken. I debatten 2. mai fikk jeg inntrykk av at du er opptatt av å gjøre forholdene bedre for synshemmede elever. Så nå stoler jeg på at det var mer enn tomme ord.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags