Det bør være enklere og raskere å hyre en seriøs håndverker enn en useriøs

Eirik Vigeland mener byggebransjen bør lage gode løsninger for felles digitale tjenester, slik som Spotify og Netflix.

Eirik Vigeland mener byggebransjen bør lage gode løsninger for felles digitale tjenester, slik som Spotify og Netflix. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

I dag finnes mange sertifiseringsordninger forbrukere kan se til for å finne seriøse håndverkere.

DEL
Utfordringen er at det har blitt en jungel av slike, og det er vanskelig å orientere seg. En felles digital plattform for forbrukere kan være løsningen.
 

MeningerI bygg og anlegg finnes i dag mange ulike sertifiseringsordninger og godkjent-stempler: Mestermerket, Godkjent våtromsbedrift og Sentral godkjenning er noen av disse. Kjedene og fagorganisasjonene har sine. Dette er viktige ordninger som skiller dyktige, seriøse aktører fra de useriøse.

For forbrukeren kan det likevel bli en jungel å orientere seg i. Det finnes ikke ett enkelt sted hun kan henvende seg til, for å sjekke at virksomheten driver seriøst og er et trygt valg.

Den seriøse delen av bransjen må gå sammen. I dag konkurrer de seriøse med hverandre om oppmerksomheten. Det er dyrt, lite effektivt og gjør det ikke enklere for forbrukeren.

Holdningskampanjer har usikker effekt

På tidlig 2000-tallet ble to forskere ved Universitetet i Bergen engasjert av Forskningsrådet for å se på effektive holdningskampanjer i Norge de siste 20 årene. Problemet var at de ikke kunne finne noen. En masteroppgave i sosiologi ved Universitetet i Oslo, publisert i 2009, viser det samme.

Medbyggerne er en holdningskampanje utarbeidet av byggebransjen, NHO, LO og offentlig sektor i Vestfold. Kampanjen oppfordrer forbrukere til å handle hos godkjente håndverksbedrifter og betale via bank. Medbyggerne er en flott kampanje som har skapt godt engasjement blant den seriøse delen av næringen.

Likevel bør man se på om det er andre måter bransjen kan gå sammen på for å bedre insentivere og gjøre det enklere for forbrukeren å velge seriøse aktører.

Vi kan lære av de beste

Musikk- og film-bransjen slet i mange år med useriøse tilbydere og ulovlig nedlasting. Holdningskampanjer fungerte dårlig. Løsningen var at bransjen samlet seg rundt felles digitale tjenester, slik som Spotify og Netflix. Tjenestene ble suverene sammenlignet med hva de useriøse kunne skilte med. Det gjorde det mindre interessant å bruke ulovlige tjenester og det ble vanskeligere for de useriøse.

Dette er ett eksempel på digitale plattformer som gjør det enklere å velge seriøst. Det kan bygg- og anleggsbransjen lære av: Det bør være smidigere, enklere og raskere å hyre en seriøs håndverker enn en useriøs. I dag ligger bransjen et godt stykke bak.

Sett forbrukeren først

Holdningskampanjer og sertifiseringsordninger er bra, men opplysningsarbeidet er dyrt. Trolig vil ressurser brukt på utvikling av en felles plattform, som inneholdt alle de seriøse bedriftene, gjort større nytte. Et felles digitalt rammeverk, for alle fag og for alle som driver seriøst, kunne blitt en akselerator for innovasjon for gode forbrukervennlige tjenester.

Bransjen må lære av de beste. Det må være enklere å velge en seriøs håndverker enn en useriøs. Får vi til det slår vi beina under de useriøse.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags