Ikke gi bilistene regninga for kollektiv-unnlatelser

BOM: Det koster å rette opp mange års unnlatelser når det gjelder kollektivsatsing, men å lempe regningen over på folk som er nødt til å kjøre bil, er ikke løsningen, mener NAF.

BOM: Det koster å rette opp mange års unnlatelser når det gjelder kollektivsatsing, men å lempe regningen over på folk som er nødt til å kjøre bil, er ikke løsningen, mener NAF. Foto:

Av

Det foregår en kamp om sannheten om bompenger. Er folk for eller er de mot? Og hva mener de at pengene bør brukes på?

DEL

MeningerI år vil bilistene betale 13 milliarder kroner i bompenger, en økning på 2,5 milliarder kroner på to år. I flere byer protesterer folk, både i gatene og ved å snu seg til nye politiske partier.

Politikerne har skjøvet ansvaret for de høye bompengeregningene mellom seg. Debatten denne våren har presset frem større tydelighet. Det er bra. Noen forsvarer bompengene som nødvendig for å finansiere kollektivtransport. Andre vil redusere bompengene ved å kutte i kollektivprosjekter. Ingen av disse to svarene møter de holdningene og de forventningene folk har.

LES OGSÅ: Bompenger får flere til å velge sykkel. Det er god folkehelse

Vil ha buss

Hvert annet år stiller TNS Kantar, på vegne av NAF, 4000 personer aktuelle spørsmål om deres hverdagsreise og hva politikerne bør prioritere. Trafikantbarometeret gir oss verdifull innsikt i utfordringene folk opplever og hvilke løsninger de ønsker.   

Når vi i år spør folk som bor i storbyene hva de ønsker at politikerne skal prioritere, er tre av topp fem tiltak knyttet til de mye omdiskuterte bypakkene: kollektivutbygging, tilrettelegging for sykling og utbygging av jernbane. Også utenfor byene ønsker folk seg et godt kollektivtilbud. 58 prosent bosatt utenfor byene svarer at de vil reise mer kollektiv om tilbudet blir bedre.

LES OGSÅ: Rolleblanding og stormannsgalskap i Færder kommune

Samtidig har folk i byene blitt mer negative til at bompenger brukes som finansiering i bypakkene. Siden forrige undersøkelse i 2017 har aksepten stupt, spesielt i Stavanger og Bergen. Andelen som støtter bompenger i bypakkene har falt fra 35 prosent til 22 prosent i Stavanger, og 44 prosent til 30 prosent i Bergen. Også i Oslo og Trondheim, byer hvor en større andel har godtatt bompengene, ser NAF utslag på årets måling.

Resultatet er ikke overraskende. Ingen andre områder godtar vi å betale for en tjeneste eller en vare, lenge før vi kan ta det vi betaler for i bruk og før vi vet om og hvordan det vil fungere.

LES OGSÅ: Fastlandsforbindelsen, Frp – og vår lommebok

Trenger bilen

Trafikantbarometeret forteller oss også at bilen er en nødvendighet i mange folks liv. Hverdagsreisen består sjeldent av en enkelt reise fra A til B. Vi skal innom flere steder, reise på kryss og tvers eller til odde tider. Da har de fleste ikke så mange alternativ til bilen. Hverken i byene eller i distriktet vil folk spare tid på å reise kollektivt. Altså gjenstår det store investeringer for å gjøre dette til et attraktivt tilbud for flere.

Politikerne må ta disse signalene til seg. Prosjektene i bypakkene må ikke skrotes til fordel for kortsiktige politiske seiere. Samtidig må protestene mot de høye bompengene tas på alvor.

LES OGSÅ: Elin Ørjasæter: – Derfor er bompenger så blodig urettferdig

Det er en vanskelig floke å løse. Det er snakk om store summer som må investeres for å få et godt nok kollektivtilbud på plass. Mange års unnlatelser koster å rette opp i. Men å lempe en stadig større regning over på dem som er avhengige av bilen er ikke bærekraftig. Politikerne må finne en ny løsning på finansieringen av bypakkene.

NØDVENDIG: Bilen er en nødvendighet i mange folks liv, skriver kommunikasjonssjef Camilla Ryste i Norges Automobil-Forbund (NAF).

NØDVENDIG: Bilen er en nødvendighet i mange folks liv, skriver kommunikasjonssjef Camilla Ryste i Norges Automobil-Forbund (NAF). Foto:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags