Bompengegjennomslag for FrP

Av
DEL

MeningerÅ få redusert bompengebelastningen for bilistene har vært en av de viktigste punktene for FrP i regjeringsforhandlingene.

Det gleder meg derfor at vi har fått betydelige gjennomslag for nettopp dette i den nye regjeringsplattformen. Det hadde aldri skjedd uten FrP.

I mine øyne er kanskje det viktigste punktet at vi har blitt enige om å innføre et fradrag for bompengeutgifter. Rent konkret hvordan dette utformes er ennå ikke klart, men jeg ser for meg, og forventer, at det vil bli en form for skattefradrag – ikke ulikt et pendlerfradrag. Det bør først og fremst komme til gode de som har en høy bompengebelastning, og kanskje må kjøre gjennom flere bommer hver dag.

En av de viktigste grunnene til at FrP mener at bompenger er en uting er at det slår vilkårlig og usosialt ut. Er du bosatt på «feil» plass kan du risikere å betale mange tusen kroner i bompenger hvert år. Det vil et fradrag kunne være med å bøte på.

I 2016 fikk FrP gjennomslag for en årlig pott på 500 millioner kroner som skulle brukes til å redusere bompengetakstene utenfor de store byene. I de seneste regjeringsforhandlingene lykkes vi å doble denne potten til 1 milliarder kroner. Dermed vil takstene bli satt ytterligere ned.

HØR PODKAST OM FASTLANDSFORBINDELSEN HER:

Vi har også blitt enige om at bompengeandelen i finansieringen av nye veiprosjekter skal videre ned. Visste du at med FrP i regjering så har bompengeandelen i nye veiprosjekter blitt redusert fra rundt 40 prosent under forrige regjering til 28 prosent?

Samtidig skal arbeidet med å effektivisering bompengesektoren fortsette. Dette vil ytterligere bidra til å redusere takstene. 

I sum har vi derfor fått betydelige gjennomslag i vår kamp mot bompenger. FrP har alltid stått på bilistenes side, og det skal vi alltid gjøre.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags