Helbom av FrP

Foto:

Av

FrP er grepet av panikk. Vel 3 måneder før kommunevalget er bompenger blitt en «het potet», og FrP står avkledd som et av de mest ihuga bompartiene i Norge.

DEL

LeserbrevDet prøver de å skjule så godt de kan, og prøver å løpe fra ansvaret både som regjeringsparti, stortingsparti og lokalt. Samferdselstalsmann Morten Stordalen jubler for alle bompakker som faller, og later som om FrP har vært mot hele tida. Fakta forteller noe annet: FrP har stemt for alle bompakker som er foreslått i Stortinget siden 2013. Og hva verre er: Det er FrPs samferdselsministre som har foreslått dem – alle som en!

Frp prøver å ri to hester samtidig. Det går som regel dårlig. På den ene siden vil FrP ha flest mulig motorveier. Gjerne 4-felts, og helst med 110 eller 120 som fartsgrense. Det koster svindyrt. Regninga har flertallet på Stortinget – med FrP på lasset – bestemt at bilistene skal betale. Joda, FrP har protestert for all verden – men blitt med på ferden. Kan Stordalen oppgi ett bompengeprosjekt FrP har stemt mot i Stortinget siden de gikk i regjering i 2013? Eller tatt dissens mot i regjering?

SV har gått mot flere av disse bomprosjektene i Stortinget, både inn mot storbyene og f.eks. Rogfast i Rogaland. Vi har stemt mot motorveiprosjekter til 100 milliarder, hvorav 50 milliarder skulle finansieres med bompenger. SV lokalt har gått i mot monsterbrua mellom Nøtterøy og Smørberg. Et motorveiprosjekt som både vil ta masse flott matjord, vil fremme enda mer privatbilisme og som har en prislapp på rundt 5 milliarder kroner. Hva bompengesatsene vil bli, har bompartiene FrP, Høyre, Ap, Venstre og KrF klokelig holdt tett om – den beslutninga skal sjølsagt komme etter valget. Men FrP har vært med på lasset. Nå prøver de igjen med øvelse helgardering: Deres ordførerkandidat i Færder vil ikke være med og betale gildet, men brua vil han ha! Ordførerkandidat Molvær mumler og mumler, men hva blir det til?

Tønsberg-velgere som ikke har lyst til å betale oppimot 40-50 kr. pr. bompassering har andre partier å gå til enn FrP. Både SV og SP har gått mot bruløsninga. SV har, blant annet sammen med MdG, hele tida tatt til orde for en annen og rimeligere løsning, der bompengene i tilfelle primært skal gå til bedre forhold for kollektivtrafikk, sykkel og gange. Ei parallellbru til nåværende kanalbru. Ei framtidsretta løsning, som vil redusere klimautslippene, i stedet for å øke dem. Ei løsning som mange etterlyser, kfr. siv.ing. Dag Daler i TB 23. mai.

Ei løsning som er i tråd med kravene fra klimastreikende ungdom, men som fossilpartiene i Tønsberg bystyre forhandla bort med partifellene i fylkeskommunen.

Hvis du vil satse på klimavennlige løsninger som vil redusere bilbruken, satse på kollektivløsninger, sykkel og gange – og redusere bompengeutgiftene – da kan du stemme SV. Vi fører samme politikk lokalt som i Stortinget. Vi prøver ikke å bløffe velgerne. Sånne øvelser overlater vi til Morten Stordalen og bompartiet FrP. Eller helbompartiet FrP.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags