Skal vi betale for et monument over fossilalderen?

Olav Sanness Vika

Olav Sanness Vika

Av
DEL

LeserbrevFRPs Moldvær prøver seg på århundrets bombløff. En hemmelig sum for å si nei. Det står ikke til troende. Velgerne trenger et svar, ikke en daglig regning på 50 kroner, Moldvær.

Bomopprøret raser over Norge. Bompartiet Frp, med en samferdselsminister med norgesrekord i bompenger, har panikk. TB 07.05.19 har helt rett i at Frp er i bom-trøbbel. Den lokale bomdebatten er forsøkt kvalt. Høyre, FrP og ordførerne jublet for at brua til Smørberg og ny bomring er avgjort. De vil bygge firefelts vei og bru fra før Grindløkka til E-18, og sende regningen til innbyggerne. La oss slå det fast: Det er en bløff at saken er avgjort. Velgerne kan velge kommunestyrer som sier nei til en ny bomring.

Bomringen rundt Tønsberg er en meningsløs og usosial skatt

En hytteeier på Tjøme som pendler til Oslo med Tesla og andre rikfolk synes 12-14 000 i året er en pølse i slaktetiden. De har fått større årlige skatteletter. Familier med barn i barnehager, fagarbeidere og vanlig folk må betale nesten en månedslønn for å komme seg på jobb og levere barna i barnehagen. De fleste i Tønsberg skal til sentrum og vil betale mye for ei bru de ikke får glede av. Pengene går ikke til å bygge en bybane, eller til å gi flere, raskere eller billigere busser.

En høy pris for gårsdagens løsninger

Vi merker klimaendringene. Tørke, skogbranner og ekstremt regn preger nyhetsbildet. Norsk ungdom streiker for klima – og gir en klar beskjed: Det er vår framtid og vi må handle nå. De endringene verden skal gjennom er større enn de fleste kan forestille seg.

Økt privatbilisme er ikke svaret, selv om det blir en kø med elbiler. Vi kan ikke fortsette å basere oss på at hver mann og hans matpakke skal sitte i hver sin bil. Karbonavtrykket av å produsere bilen og bruken av energi blir for høy. Gange, sykkel, buss og tog/bybane vil måtte ta store deler av trafikken, ikke bare økningen som er målet for veipakka. Vi står også ovenfor en transportrevolusjon. Selvkjørende busser og biler vil skape kollektive løsninger min generasjon ikke kan forstille seg.

Færder trenger ikke åtte felt på to bruer for å frakte folk til jobben eller hytta. Vi er i ferd med bygge et monument over vår egen dumskap, og manglende evne til å handle. Ikke bare vil det koste folk flest dyrt, og langt mer enn en eiendomsskatt samtlige bompartier med FrP i spissen er hysterisk imot. Det vil skape store klimautslipp å bygge den, og enda mer om den kommer i bruk. Nye veier har alltid skapt mer trafikk

De nye kommunestyrene kan si nei til bomring

Vedtak om trasevalg, godkjennelse av prosjektet og selve bomringen skal behandles i de nye kommunestyrene. Det er derfor opp til hver enkelt å velge inn politikere som sier nei til bom. I Tønsberg er det bare de grønne partiene med SV og SP som sier klart nei til brua og bompengene.

Vi lover å ta kampen mot bomringen – og for en parallell kanalbro for sikkerhet og buss. Det vil koste en fjerdedel, og kan være en del av ei bymiljøpakke. Vi vil si nei til ny bomring tvers gjennom den nye kommunen. Vi skal sloss for å krympe pakka, fjerne unødige tuneller og bruk av matjord. Prisen og karbonavtrykket skal ned. Vi er ikke bekymra for en utsettelse. Selvkjørende biler, elsykler m.m. vil endre hvordan vi tenker om trafikk. Hyppige selvkjørende busser, som kan gå via barnehagen og dør til dør kommer. Vi vokser, og kanskje kan vi få en bybane som løser problemene, og ikke skaper nye.

Det er opp til velgerne i nye Tønsberg om vi skal betale 40 kroner hver eneste dag for ei bru vi ikke bruker eller trenger. La høyreordførerne sette kaffen i halsen etter valget. La oss skaffe et flertall for et grønt Tønsberg for de mange, ikke for de få!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags