Bygg først, spør etterpå!

Bygg først, spør etterpå!

Bygg først, spør etterpå! Foto:

Av
DEL

LeserbrevVil bypakka gi redusert klimagassutslipp? I alle plandokumentene står redusert klimagassutslipp som et hovedmål. Derfor stilte jeg spørsmålet på et par informasjonsmøter tidligere i planlegginga, men svaret var at spørsmålet kom for tidlig. Først skulle planen for en firefelts vei fra Nøtterøy til E18 lages og vedtas. Deretter skulle planene for kollektiv og sykkeltrafikk gjøres ferdige. Da først ville det være riktig å stille spørsmålet.

Syklister i grønne omgivelser har lenge prydet nettsidene og kinoreklamen til bypakka, og det har i mange år blitt fortalt at pakka blir bra for miljøet. Men det var likevel for tidlig å spørre.

Vegvesenet har rapporter som viser at den aller største delen av bypakka, målt i penger, arbeidsinnsats og landskapsinngrep, nemlig fastlandsforbindelsen i form av fire felts bilvei, enten det måtte være bru eller tunell, her eller der, vil gi økte utslipp av klimagasser hvis trafikken ikke begrenses med bompenger. I tillegg kommer utslippene fra bygging, men de er ikke tatt med i regnestykket. Bygging med stål og betong gir store utslipp av klimagasser.

Logikken til forkjemperne for bypakka er at den nye firefelts veien vil gi bedre plass for sykkel og buss over Kanalbrua og gjennom sentrum. Med andre ord: Vi bygger en firefelts vei fra Nøtterøy til E18 (og bygger ned skog og matjord som står i veien). Deretter håper vi at så mange vil ta sykkel og buss på den gamle veien over Kanalbrua at klimagassutslippet går ned.

Prisen? Noen milliarder. Og klarer myndighetene å få så mange til å la bilen stå og velge bort den fine firefelts bilveien til E18 at klimagassutslippene går ned? Tja, vi får se! Bygg først, spør etterpå!

(Eller er det på tide å be Riksrevisjonen ta en titt på planleggingen?)


 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags