Øyfolket vil ha Vestfjordforbindelsen

ØNSKET: Hvorfor lytter ikke politikere og veivesen til befolkningen på øyene, som er overveiende for Vestfjordforbindelsen, undres Ragnar Torgersen.

ØNSKET: Hvorfor lytter ikke politikere og veivesen til befolkningen på øyene, som er overveiende for Vestfjordforbindelsen, undres Ragnar Torgersen. Foto:

Av

Atter et år har ebbet ut uten en ny fastlandsforbindelse til øyene. Hurra for våre fantastiske politikere, som i løpet av enda et år har sløst bort ytterligere titalls millioner kroner, uten at det er tatt et eneste spadestikk.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Det skulle vært interessant å vite hvor mange milliarder Statens vegvesen og våre fantastiske politikere har klart å sløse bort uten et eneste resultat siden 1957, da veivesenet i samarbeid med Nøtterøy kommune ønsket å se på en trasé fra E18 gjennom Stokke, videre med bro over Vestfjorden til Nøtterøy og videre med bro til Føynland, Husøy og Husvik, for til slutt å ende opp på Hortensveien.

Dette var første gang Vestfjordforbindelsen var omtalt i mediene. I dag er det over 50 år siden, og fremdeles har ikke øyfolket fått sin fastlandsforbindelse. Men i mellomtiden var politikerne i Tønsberg så slu at de fikk politikerne på øyene til å være med på et spleiselag for å gjennomføre Frodeåstunnelen, samt de tre rundkjøringene ved Kilen og Korten. Prosjektet skulle nedbetales via en bomring rundt byens sentrum. Øyfolket ble med andre ord lurt trill rundt. De var nå fanger på sine egne øyer. Skulle de til fastlandet, måtte de betale en meget høy bomavgift for et prosjekt de overhodet ikke hadde noen glede av.

LES OGSÅ: – Plutselig står du der med et flott kjede rundt halsen og skal representere hele Færder-samfunnet

Mest oppslutning

Da regnskapet for bomringen ble avsluttet, viste det seg at øyfolket hadde betalt et sted mellom 40 og 50 prosent av et prosjekt de ikke hadde noen glede av. Fastlandsforbindelsen lå fortsatt i dvale. Nå begynte det å murre på øyene. Det resulterte i at Tønsbergs Blad fikk utført en større meningsmåling blant befolkningen. Tre alternativer ble forelagt de spurte - selvfølgelig Vestfjordforbindelsen, Kaldnes - Korten og Ramberg - Vear.

Resultatet ble som følger: Vestfjordforbindelsen 74 prosent, Kaldnes - Korten 18 prosent og Ramberg - Vear 8 prosent. Atter en gang gikk Vestfjordforbindelsen seirende ut av en meningsmåling blant folket.

LES OGSÅ: Allerede valgnatten gikk det opp for Richard at han måtte endre seg: – Er nok noen som er skuffet

MOTSTANDER: Befolkningen på Nøtterøy og Tjøme betalte over 40 prosent av kostnadene for Frodeåstunnelen, et prosjekt de ikke har hatt noen glede av, hevder Ragnar Torgersen, som var en ihuga motstander av bomringen rundt Tønsberg og senere har engasjert seg sterkt for å få til en veiforbindelse over Vestfjorden.

MOTSTANDER: Befolkningen på Nøtterøy og Tjøme betalte over 40 prosent av kostnadene for Frodeåstunnelen, et prosjekt de ikke har hatt noen glede av, hevder Ragnar Torgersen, som var en ihuga motstander av bomringen rundt Tønsberg og senere har engasjert seg sterkt for å få til en veiforbindelse over Vestfjorden. Foto:


Nå begynner politikerne i Tønsberg kommune å få kalde føtter vedrørende Bypakke Tønsbergregionen, som er blitt betydelig dyrere enn tidligere antatt. Dette medfører at Tønsberg kommune trenger hjelp fra øyfolket for å kunne gjennomføre dette prosjektet økonomisk. Men øyfolket har talt: De ønsker ikke å stå i kø gjennom Tønsberg by for å komme til fastlandet. Dette er øyfolkets nyttårsløfte for 2020.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags