Skolen diskriminerer de aktive

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Det var et veldig viktig og spenstig saksinnlegg av Rune Bård Hansen i TB onsdag 29. oktober, det være seg om han er politimester eller ikke.

DEL

Det med at gutter blir diskriminert på skolen er en viktig sak i samfunnsdebatten. Selv har jeg drevet med sport og idrett i hele mitt liv, vært selvstendig næringsdrivende og hatt driften av mange tennisskoler i Vestfold.


I disse 25 år som instruktør har jeg opplevd radikale endringer. Det jeg har lagt mest merke til er at det er langt flere gutter som utagerer, er veldig urolige og «oppfinnsomme» enn tidligere, men også den rake motsetning av stadige flere jenter som skal være «flinke».
Det at disse guttene utagerer kan være slitsomt for en trener, og det kan være lett å bruke streng disiplin som verktøy i disse blandede gutte/jente gruppene. Dette passer svært så dårlig da elevene fort vil mistrives og faller fra.


Da ville også rekrutteringen synke drastisk, da det ofte er gjennom venner og bekjente rekrutteringen foregår. I en så liten idrett, som tennis er i Norge, er det svært så viktig å beholde flest mulig av dem som kommer innom.


Det bør gjøres med lek og moro. Denne metoden har også vist seg å være den beste for læring generelt. Dette kan selvfølgelig være mer krevende for læreren og muligens også mer ressurskrevende enn ellers.


Min påstand er at den offentlige skolen og muligens også andre skoler diskriminerer både aktive og kreative gutter og jenter. Dette fra barneskole til høyskole og universitet.
Jeg er selv i ferd med å ta en samfunnsvitenskapelig master på Høyskolen i Buskerud og Vestfold. Det jeg har opplevd og observert så langt i min (ut) dannelse er at det gis for lite rom til å utfolde seg og bruke sine kreative evner.


Det er mye enveis kommunikasjon. Dette til tross for at skolene i dag jobber svært så mye med å være innovative. Det kan virke som alle skal støpes i samme form. Det er ikke det at det ikke er flinke og pedagogiske lærere og forelesere, men systemet kan virke svært så stivnet i gamle metoder og mønster.


Jeg personlig synes det å være individuell og annerledestenkende, og allikevel kunne bli godtatt for den man ER, er svært så viktig selv på skolen, uansett alder og nivå. Dette uten å bli presset til for mye lekser, altfor mye stillesitting eller stimulerende medisin.


Håper denne viktige debatten om skolen som «Politimester Bastian» har startet vil vare til skolen har sluppet sitt «kvelertak» på den aktive Homo Ludens. Det finnes en Homo Ludens i oss alle.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags