Det er ikke motstandere som meg, som har forårsaket omkampene, det er folk som «bautaen» Jonstang

Ola Gøthesen

Ola Gøthesen Foto:

Av
DEL

LeserbrevSospiribroen, i Venezia, ble kalt så av Lord Byron, fordi det ble påstått at fangene sukket da de forlot forhørsrommet i Dogepalasset med kurs for fengselet på den andre siden. Det blir nok ikke så rent få sukk over Rambergbroen heller, tenker jeg, når den endelig står klar og flertallet av befolkningen skal betale en høy pris, begge veier, for noe de ikke ønsker.

Regjeringens avslag, på benyttelse av bompenger til utredning, var neppe noen overraskelse. Man er jo på parti, må vite, og da må det meste svelges uansett hvor galt det måtte være. Men nå blir våre gamle politikere så fornøyde, både stortingsrepresentanter, fylkesrepresentanter og, ikke minst, de som har ansvaret for dette store steget, våre gamle lokalpolitikere. Og de er ekstra glade fordi de klarte å lure ut 500 millioner kroner ekstra, av et allerede magert budsjett for vedlikehold av fylkesveiene. Tønsbergs Blad feirer seierens sødme og Hammelow Berg kaller Jonstang en bauta. Skjønt det er vanskelig å forstå hvorfor. Nå får de økt veikapasiteten vestover, over Semslinna, fra ca. 23.000 ÅDT til 60.000 ÅDT, og en bru i tillegg, med samme kapasitet, som de absolutt ikke har bruk for. Allikevel har de benyttet alle uskrevne triks for å få det til. Men hvorfor gjorde de det?

Et av de store argumenter, fra politisk hold, har vært at de fleste skal nordover. Og det er jo riktig, de skal jo til Tønsberg by. Men de som skal over den nye brua, skal ikke hovedsakelig til Tønsberg by, eller videre nordover, de skal sydover. Og det er en retning hvor jeg forventer trafikken vil øke fremover, etter hvert som vårt nye fylke utvikler seg. For vi er inne i en forandringens tid, det ser man på antall forretninger som blir nedlagt i byen og antall boenheter som blir bygget for mennesker som ikke kommer fra distriktet.

En statistikk over dette finnes nok, men den har, klokelig, ikke blitt offentliggjort. Jeg kan, imidlertid, forsikre dere at forholdene, sett med en gammel øyboers øyne, langt fra er sunne. Å satse på spekulasjon med sommer- og pensjonistboliger er neppe veien å gå for et bærekraftig samfunn i fremtiden, men fortsetter dette, som det etter all sannsynlighet vil, er de ideelle tomtene, for dette formål, snart oppbrukt i Tønsberg. Og da vil presset bare øke på øyene. Hjemseng Brygge er bare begynnelsen på dette og ting blir verre med en bru som blir bygget med dette for øye. Det er ikke lenge siden kommunalministeren ytret frempå om kommunesammenslåing.

Og da er jeg tilbake til utgangspunktet. Vi må omorientere oss, vi må venne oss vekk fra Oslo og mer i retning av våre naboer og fremtidige arbeidsgivere, i vest. Vi kan ikke fortsette å øke avhengigheten av sommergjester, vi må ha flere ben å stå på. Og de må komme vestfra, ikke nødvendigvis som arbeidsplasser til øyene, men som arbeidsplasser i vest for oss fra øyene. Og da trenger vi Vestfjordforbindelsen, mer enn noe annet. Distansen Hvasser-Stokke er overkommelig over denne, og billigere enn gigaprosjektet.

Har dere, forresten, filosofert, over hvem som betaler regningen for sistnevnte? Tror dere at det blir dem som bor og arbeider i byen? Nei! Tror dere at det blir dem som bor på Kaldnes og går eller sykler til byen? Nei! Tror dere at det blir dem som bor utenfor bomringen og går eller sykler forbi bomringen? Nei! Tror dere det blir dem som bor på øyene og arbeider på den andre siden av bomringen? Bingo! Vi har mange av dem. Selvfølgelig, finnes det andre varianter, men dette er ytterpunktene. Tenk litt på det og på hva vi får igjen av dette «samarbeidet», som våre politikere har kastet oss ut i. Og husk, det er ikke motstandere, som meg, som har forårsaket omkampene, det er folk som «bautaen» Jonstang, som gikk imot folkemeningen. Tenk på det når du en dag sukker deg over en bru befolkningen ikke ville ha.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags