Er du på nett hele tiden? Dette gjør det digitale hverdagsdopet med hjernen din

GIR RÅD: Psykologspesialist Espen Idås oppfordrer til en digital avrusning.

GIR RÅD: Psykologspesialist Espen Idås oppfordrer til en digital avrusning. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Vi ruser hjernene våre med høyaktivert «digidop» via Snap, Facebook, Instagram store deler av døgnet.

DEL

MeningerHar du sett dem, alle de unnvikende blikkene?  Folk med bøyde nakker. På tog og buss sitter de side om side med propper i ørene og mobilen i hånden. Utslitte, og slapper av. De signaliserer «ikke forstyrr meg» la meg sitte i fred, være alene, la meg slippe å koble meg til deg!

Det er mange år siden jeg først fremmet påstanden om at det er samme mekanismene som ligger bak alle former for avhengighet. Den gang møtte jeg motstand. Motstanderne mente man ikke kunne sammenligne avhengighet av et stoff/substans, med avhengighet av en gjenstand som en datamaskin eller telefon.

I september 2017 hadde National Geographic et temanummer om Addiction/misbruk. Her bekrefter de nettopp at de samme mekanismene gjelder for alle typer avhengighet. Man ser at overforbruk/misbruk av digitale medier virker svært kraftig inn på hjernens belønningssystemer og raskt fører raskt til behov for å gjøre mer av det samme. De samme belønningssystemene i hjernen aktiveres med økt bruk, og de samme funksjonsbristene rammer de som får et avhengighetsforhold til skjermen som folk som er avhengig av andre stimuli.

Ruser hjernen sin med digidop

De siste årenes resultater fra Ungdata-undersøkelsene viser at stadig flere ungdommer sliter med psykiske problemer. De føler seg verdiløse, er slitene og føler at skolepresset og kravene for å lykkes er uoverstigelige. De samme undersøkelsene viser at mens ungdom i gjennomsnitt bruker 4-timer pr dag foran digitale verktøy (utenom skolebruk), bruker det bare litt over en time i snitt på lekser. Kanskje det ikke er skolen som gjør mange av dem slitne, men derimot at de ruser hjernene sine med høyaktivert «digidop» via Snap, Facebook, Instagram gjennom store deler av døgnet.

Hjernene blir gående på konstant høygir, og hviler bare når man sover. Samtidig har aldri vi aldri hatt flere med søvnproblemer, innsovningvansker, uregelmessig søvnkvalitet og tidlig oppvåkning. Mens hjernen roper om mer hvile og fred, får den det motsatte.

Den blir speedet på den digitale føde, det digitale opiumet som gjør at søvnvanskene, depresjonene og følelsen av utmattelse rammer stadig flere av oss.

Hjernen er i forandring

Hjernen er erfaringsbasert og har en enorm kapasitet til tilpasning, på godt og vondt. Hjernen er også alltid i forandring. Erfaringsbasert forandring skjer i interaksjon med omgivelsene og er et uttrykk for hjernens plastisitet.

Underholdningsgenerasjonen trer i vår tid frem. Når vi bruker hjernen mange timer hver dag på underholdning, uten at vi må anstrenge oss, blir den sløvet.  Når vi bruker hjerne på «å titte og glo» blir den døvet.  Når vi bruker mange timer hver dag på presse inn stadig mer informasjon blir vi stresset. Når man i dag har muligheten til å være 24/7 online vil mange ha store vansker med å koble av. Vi står i fare for å overbelaste vår kognitive kapasitet for bearbeidelse av all informasjonen som kommer inn. Resultatet av dette er ulike stress symptomer som utmattelse, mangel på søvn og apati.

Hva kjennetegner avhengighet?

Det er noen fellestrekk som går igjen i alle former for avhengighet. Personen vil føle behov for å bruke mer tid på aktiviteten. Man vil føle lett irritasjon ved avbrytelser, man vil utvikle økt toleranse ved at man føler behov for å bruke mer tid for å oppnå lik tilfredsstillelse. Man vil trekke seg mer vekk fra fellesskapet, og prioritere skjermbruk fremfor andre aktiviteter.

Samtidig med at de nye tilkoblingsmulighetene gjennom denne digitale verden gir enorme muligheter for kontakt mellom mennesker opplever stadig flere at de står utenfor fellesskapet, de føler seg ikke lengre som en del av flokken.

Vi ser også at den økte tilgangen på konstant stimulering og underholdning medfører at barn, ungdommer og voksne kjeder seg lettere i dag. Når man ikke er online, så føler man seg «offline» i ordets rette forstand.

Er du hekta på digidopet?

Over tid har høye lyder, filmsnutter i full fart, visuelle stimuli, innboks og utboks, snap, facebook og Insta’s multistimulering gjort hjernene avhengig av fart, spenning og hurtig bearbeiding. Stillhet og ro skaper uro og rastløshet. Hjernen trenger også langsomhet, tålmodighet, ro og regelmessig hvile. Dette er det motsatte av hva den digitale avhengigheten og smarttelefoner og nettbrett gir oss. Dette kan ende i et behov for en skikkelig digital detox.

Denne «detoxen» kan begynne med å snakke med de du har rundt deg. Legg bort mobilen en time eller to, la den bli hjemme når du er på besøk. Ikke ha den fremme når dere spiser sammen, snakk med hverandre i stedet for å se ned i skjermen eller besvare meldinger på. Eller hva med å prøve en «digital rusfri dag»  i ny og ne? Har du problemer med det, ja da er du kanskje hekta på «digidopet» du også.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags