Nå får ikke barna datatimer på skolen

MÅ VURDERES: Lærere må læres i kritisk vurdering på når den passer seg som undervisningsform, og når det er best å legge nettbrettet til side for analog læring, skriver Tom Gjertsen.

MÅ VURDERES: Lærere må læres i kritisk vurdering på når den passer seg som undervisningsform, og når det er best å legge nettbrettet til side for analog læring, skriver Tom Gjertsen. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Nå digitaliseres skolene i Tønsberg. Hva kan foreldre og elever forvente da?

DEL

MeningerDe kan forvente flere ting. Men det viktigste er at datatimene utgår, fordi datakunnskap skal integreres i alle fag ved hjelp av digitale læringsverktør.

Vestfold Offentlig Innkjøpssamarbeid (VOIS) har nå inngått en rammeavtale for anskaffelse av ITprodukter og tjenester til samtlige Vestfold-kommuner.

Tønsbergs Blad publiserte nylig en sak der det det kommer fram at det er  behov for satsning på IKT blant skoleelever og barnehagebarn i Tønsberg kommune – der står det at kommunen har en lang vei å gå for å oppfylle lovpålagte krav om å utvikle barns digitale ferdigheter.

Vi i Atea vil derfor påpeke at det samtidig jobbes godt med akkurat disse problemstillingene i Tønsberg. Kommunens innkjøpsaktører legger nå rammene for å integrere digitale lærerverktøy blant skoleelever og barnehagebarn.

Poden blir ingen digital atlet

Når vi ruster barn for morgendagens yrker må vi utfordre de tradisjonelle og «trygge» læringsverktøyene. «Datarom» og «Office-time» er ikke lenger fremtiden – det var en del av pensum før dagens grunnskoleelever var påtenkt. Mange er skeptiske for at teknologien tar overhånd. En iPad gjør ikke poden til digital atlet alene.

Sett fra et lærerperspektiv bør vi applaudere mulighetene kommunen er villig til å tilby de minste. Noen barn vokser opp med nettbrett på lange bilturer, foreldre som bestiller mat på nett og robotgressklipper i hagen. Det skaper et naturlig læringsmiljø for de det gjelder, hjemme.

Barn skal ha lik digital kompetanse

Enhetsskolen betyr at alle barn skal ha lik digital kompetanse når de er gamle nok til å vurdere hvorvidt de ønsker ta videre utdannelse etter 10. trinn. Det innebærer grunnleggende ferdigheter som beherskelse av epost, skriveprogram, respekt for kildehenvisninger, kildekritikk og kunnskap om applikasjonsbruk. Voksne sier ofte lett henslengt at det er tøffere å være barn i dag enn da de var unge, med all den digitale innovasjonen som pågår rundt oss.

Vi vil aldri vite om dette stemmer, men det nytter ikke å lukke øynene og si at teknologi er intuitivt, for det er bare intuitivt for den som vet hva man kan forvente.

Husk på hjelm

Barn skal heller ikke nå slippes løs uten hjelm eller kjøreskole på internettets digitale europavei. Med teknologi følger ansvar. Lærere må læres i kritisk vurdering på når den passer seg som undervisningsform, og når det er best å legge nettbrettet til side for analog læring.

Trygg tilnærmelse innebærer undervisning som sikrer at alle barn vet at det ikke er «bordet som fanger», det er nettet. Samtidig vet vi at ikke alle barn har en skjermet tilværelse hjemme. Det er lovlig i Norge å ha et skjermløst hjem, men når sosioøkonomiske årsaker ligger til grunn for hvorvidt elevene kan avlegge Kunnskapsløftet som de skal, da har vi feilet. Enhetskolen handler om å gjøre alle elever konkurransedyktige for verden videre, enten man vil bli blomsterdekoratør, flygeleder, skipsmaskinist – eller noe annet.

Tenk bare på hvordan du selv bruker teknologi i løpet av en dag: Hvor finner du informasjon om helgeværet, strikkeoppskrifter eller om ekskona har kjøpt ny bil? Vi vet ikke hvilke yrker som finnes i fremtiden. Det vi kan si med sikkerhet er at livslang læringsevne og digital kompetanse vil være kjerneverdier. Skolen, som vårt viktigste investeringsområde, må derfor tilpasse seg samfunnet rundt. Det er ikke alle førsteklassinger som skal bli programmerere, men de skal føle seg sikre på de får kunnskapen de har krav på, skodd med det riktige fottøyet for verdenen de da trer inn i.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags