Som leder i Seniornett Tønsberg kan jeg bekrefte at det digitale utenforskapet er stort

HJELPER GJERNE: Digihjelpen Tønsberg.

HJELPER GJERNE: Digihjelpen Tønsberg. Foto:

Av

Mange seniorer vegrer seg eller har en redsel for alle digitale enheter som PC, nettbrett og smarttelefon.

DEL

LeserbrevI Tønsbergs Blad 19. mars tok redaktøren opp i lederen tema om «digitalpost til alle»

Så mange som 800.000 nordmenn vet ikke hvordan man bruker en digital tjeneste som Altinn, sto det. Han spør følgende:

Og hva gjør myndighetene med dette, når det for lengst er vedtatt at posten de sender oss skal over fra konvolutt og frimerke til digitalt?

Som leder i Seniornett Tønsberg kan jeg bekrefte at det digitale utenforskapet er stort. Mange seniorer vegrer seg eller har en redsel for alle digitale enheter som PC, nettbrett og smarttelefon.

Når Norge som offentlig myndigheter snart har digitalisert alle offentlige tjenester har mange en utfordring og er avhengig av at noen gir dem opplæring. Det må være staten som har ansvaret å overføre økonomiske midler til kommunene som har ansvaret Jf Opplæringsloven å gi opplæring til de som trenger det.

I overgangen til digitale brev gis det en betydelig gevinster i form av forenklet og en besparelsen 400 millioner kroner i porto, står det i artikkelen, da bør også kommunene få overført midler for å hjelpe innbyggerne sine.

Samarbeid
Seniornett og Nestor har samarbeidet med Tønsberg kommune det siste året. Gjennom samarbeidet gir nå Servicesenteret på rådhuset tilbud til de som har behov for hjelp til å bruke data og internett. Innbyggerne kan komme innom å bruke deres datamaskiner og få enkel veiledning for å komme i gang. For eksempel hvordan de kan søke på tjenester digitalt, hvordan fylle ut søknadsskjemaer, hjelp til å laste ned og bruke kommunale apper, det er bra.

Stormøter for innbyggerne
I tillegg arrangeres Digihjelpen Tønsberg nå fire stormøter i året på Tønsberg og Færder bibliotek med temaer som seniorene har nytte av i sin hverdag. Digital postkasse har vært en at av temaene.

Neste tema den 7. mai er helseinformasjon på nett og om Helsebiblioteket. På disse stormøtene møter nærmere 80 innbyggere.

Seniornett og Nestor gir tilbud om opplæring i det digitale verktøyet, men mange vegrer seg for å komme, selv om Nestor gir gratis kurs.
Mange av dagens seniorer har aldri brukt en PC i sitt arbeid og da er terskelen høy for å søke hjelp.

LES OGSÅ: Berit er en av sjefene i Vipps. Her er hennes råd til lokale butikker: – Det er helt nødvendig å tenke annerledes (+) 

Når offentlig sektor inne 2025 skal ha heldigital kommunikasjon med sine innbyggerne vil dette i fremtid ramme dem som er mest avhengig av offentlige tjenester. Som redaktøren skriver i sin lederartikkel, hvordan skal myndighetene sikre tilpasningen for dem som hverken behersker pc eller smarttelefon?

Det er flott at Tønsbergs blad tar opp dette temaet når utfordringen vi har når det ikke finnes en plan B for dem som mangler digital kompetanse.

Derfor er det som tb.no skriver at «Regjeringens viktigste jobb blir opplæring slik at enhver kan mestre digitale verktøy, fastslo Chaffey i Kommunal- og moderniseringsdepartementet, der også landets første digitaliseringsminister er plassert.»

Seniornett Tønsberg er en frivillig organisasjon som skal hjelpe seniorer på nett og vi skal bidra med sitt i et samarbeid med kommunen gjennom «Digihjelpen Tønsberg».

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags