Har vi for høye drivstoffpriser i Vestfold?

Av

Jeg har siden nyttår sett at drivstoffprisene bare har gått rett opp. Enkelte ukedager er det billigere enn resten av uken. Er det slik at bensinstasjonene i regionen har delt markedet for å opprettholde høye drivstoffpriser slik at forbrukerne må betale mer enn ytterst nødvendig?

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Leserbrev 

Å regne ut hvordan sluttprisen ut til forbrukeren er satt sammen, er et komplisert regnestykke. I 2016 så regnestykket slik ut for bensin: Hvis  bensinen kostet for eksempel 14.50 kroner, betalte du totalt 8.86 kroner i avgifter. For diesel så regnestykket slik ut: Koster dieselen for eksempel 13 kroner, betaler du totalt 7.16 kroner i avgifter.

Hvorfor betale mer enn nødvendig vil mange si? Jeg ser at Circle k, opererer med en veiledende pumpepris sentralt  på kr. 16.29 for bensin og på diesel er veiledende pumpepris kr 15.35. Det er langt over hva som er mulig og få til. På Vestlandet og i Bamble driver kjeden Tanken, som har franchisetakere. De selger billig drivstoff til forbrukerne til langt under markedspris. Det er rart at ingen har tenkt den tanken i Vestfold!

Dagens veiledende pris på bensin på Tanken er kr. 13.99. For diesel er prisen kr 12.49 og likevel tjener franchisetakerne en god krone pr. solgte liter drivstoff. Hvorfor betale mer enn nødvendig?


Morten Johansen

Forbruker

Nøtterøy

Følg på: Facebook

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags