Brexit-hysteriet er grunnløst

INGEN BEKYMRING: For grensekontrollen får brexit liten betydning, skriver Kathrine Kleveland.

INGEN BEKYMRING: For grensekontrollen får brexit liten betydning, skriver Kathrine Kleveland. Foto:

Av

«Brexit kan gi norsk medisinkrise» og «full fly-stopp til Storbritannia» er typiske medieoppslag i disse tider. De er grunnløse.

DEL

MeningerOm medisiner pekes det på to mulige problemer: godkjenning av legemidler må gjøres i et annet EU/EØS-land og tidkrevende grensekontroll. Storbritannia er ledende på legemidler i Europa, og det vil derfor være fornuftig at Norge eller EFTA (Norge, Island, Sveits og Liechtenstein) inngår en avtale direkte med britene. Nei til EU har lenge tatt til orde for slike avtaler.

For grensekontrollen får brexit liten betydning. Norge er som kjent utenfor EUs tollunion, slik at det også i dag er tollinspeksjoner, som i liten grad forstyrrer handelen. Legemiddelselskaper er gjerne multinasjonale, med tilstedeværelse i flere land, slik at godkjenning ikke vil være et problem.

Stans i flytrafikken er heller ikke troverdig. Britiske flyselskap som British Airways og EasyJet har for lengst avvist at det kan skje. Uavhengig av EU er det internasjonalt regelverk og et FN-byrå for luftfart, den såkalte Chicago-konvensjonen, som Storbritannia er tilsluttet. Vi kan fortsatt fly til London selv om britene forlater EU uten en ny avtale.

Storbritannia har den siste tiden inngått utfyllende avtaler om flytrafikken med en rekke land, blant annet Sveits og Island. Avtaler som bekrefter at flyene går helt som vanlig, til og fra Storbritannia, uavhengig av forholdet mellom britene og EU. Selvsagt kan Norge inngå en tilsvarende avtale. Det merkelige er hvorfor regjeringen ikke allerede har sørget for dette.

Britene ga i en folkeavstemning med rekordhøy deltagelse tydelig beskjed om at de vil forlate EU. EU har ikke bidratt til at veien ut har blitt enkel. Det forteller at det er enklere å la være å gå inn, enn å komme ut.

Om britene skulle gå ut uten en avtale vil WTO-regelverket ligge som en god grunnplanke.

Et britisk EFTA-medlemskap eller en frihandelsavtale mellom EFTA og Storbritannia ville da være et opplagt alternativ. Men også her er regjeringen uforståelig passiv.

Av EU-landene er det desidert Storbritannia vi eksporterer mest til, omtrent 25 % av norsk eksport til EU går dit.

Britene vil fortsatt ha varene våre, og som to land med tette historiske bånd er ingenting mer naturlig enn at vi inngår nye avtaler med britene uavhengig av EU.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags