En ny, sikker fastlandsforbindelse

Av
DEL

LeserbrevDen gamle brua ivaretar ikke sikkerheten for oss øyboere. Det er vi alle enige om. Så ønsker vi oss også en del ting til, men da er vi ikke like enige om hva – og ikke minst hvordan.

De store partiene tar ansvar

De alle fleste er enige om at vi har et klimaproblem i verden. Jeg har registrert at det blant de politiske partiene er uenighet om det i Færder kommune skal brukes ordet «krise». Men jeg registrerer også at de samme partiene har tatt ansvar i praktisk politikk.

Jeg tenker på Borgheim sør. Hovedæren for dette skal vi gi aksjonsgruppa, og det viser at demokratiet virker når vi enkeltindivider engasjerer oss. Det er flott at politiske partier rydder i strandsonen, gir økonomisk støtte til festivaler osv. Men de må samtidig, som på Borgheim sør, handle i praktisk politikk.

Næring på øyene

Vi er ca. 27.000 mennesker som bor i Færder kommune, som alltid vil være en «blindvei» uansett hvor mange felt og fine veier vi får. Vi ønsker å bli flere, helst barnefamilier, og å få flere arbeidsplasser.

Det nåværende politiske flertallet har uttalt at de ikke har tro på Kaldnes vest som et attraktivt område for industri/næring. Tror man at det vil bli mer attraktivt lenger ut på øyene bare vi får en firefeltsvei fra Smørberg til Kolberg?

Seks minutter fra Kanalen til Korten gjennom Frodeåstunellen

De aller fleste er enige om at privatbilismen av mange ulike grunner må ned i byer og tettsteder. Det jeg da lurer på er hvorfor vi ikke kan lette høyrebenet litt fra gasspedalen og flytte det litt til venstre over på bremsen.

Vi bør ta et magedrag og ta oss den lille tiden det tar å fastslå hvordan vi best mulig kan bruke eksisterende veier og bruer (Kanalbroa og gangbrua), ringveien og Frodeåstunellen.

Hvordan, hvorfor og hvem gjorde det mulig for Samferdselsdepartementet å legge dette til side slik at vi endte opp med de to alternativene vi gjorde? Jeg leser i mediene at jeg ikke er den eneste som lurer, og har ikke sett annet svar enn at det ble stoppet av departementet. Hvem fikk de råd fra?

Det tar pluss/minus seks minutter å kjøre fra Kanalbroa på ringveien via Frodåstunellen til Korten i ca. 23 timer i døgnet. Slik jeg har oppfattet det er «problemet» med denne løsningen hvordan man skal komme seg fra Kanalbroa inn på ringveien og over Kilen inn i Frodåstunellen. Jeg er ingen veiingeniør, men jeg er helt sikker på at de som er det klarer å finne løsninger med for eksempel flettefelt, planfrie overganger for biler, sykler og gående på en måte som gjør at trafikken vil flyte jevnt fra øyene og rundt Tønsberg for dem som ikke skal inn til byen.

Sikkerhet, næring og befolkningsvekst

La oss løse det nødvendige sikkerhetsbehovet på en relativt rimelig måte uten store miljøkostnader, slik at vi i ro og mak kan diskutere og utrede hvilke løsninger vi trenger for å stimulere til næring og befolkningsvekst – i samarbeid med både Tønsberg og Sandefjord kommuner.

Uansett kan vi ikke gjøre noe som vil ha negative følger for miljøet nå eller i framtiden. Kostnaden må betales av oss alle uansett hvor vi tar pengene fra.

De ansvarlige partiene trenger hjelp

Jeg tror at de to store partiene, som ikke nøler med å kalle seg ansvarlige, også i denne saken trenger litt hjelp – slik de gjorde på Borgheim sør. Hjelp til å forstå at det er andre, viktigere hensyn å ta enn det å legge til rette for at den enkelte kan kjøre bil når, hvor og så mye han vil.

Den første og beste sjansen vi har til å hjelpe de ansvarlige politikerne er i valget 9. september. De store partiene vil fortsatt være de store, og de er både ansvarlige, forutsigbare og jobber for gode saker, men de er avhengig av politisk støtte fra mindre partier.

Jeg har stort sett alltid stemt det samme, men denne gangen lurer jeg på å gi min stemme til et av de mindre partiene slik at de store får denne hjelpen de trenger i denne saken.

Da kan vi avklare en gang for alle med en åpen utredning om det finnes bedre alternativer før vi risikerer å svi av 5 000 millioner kroner på noe som kanskje ikke løser samfunnsoppdraget noe særlig bedre enn noe som vil være både enklere, mer miljøvennlig og billigere.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags