Farvel til Nøtterøy!

FASTLANDSFORBINDELSEN: Dette kommer til å forbli hovedveiforbindelsen mellom Tønsberg og Nøtterøy.

FASTLANDSFORBINDELSEN: Dette kommer til å forbli hovedveiforbindelsen mellom Tønsberg og Nøtterøy. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Bryllupet er avlyst, skriver redaktør Morten Wang i denne kommentaren.

DEL

En ny fastlandsforbindelse mellom Tønsberg og Nøtterøy er skrinlagt, eller i alle fall skutt så langt inn i framtiden at det knapt har noen interesse. Det samme gjelder planene om å slå sammen Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme.

Det sørget Tønsberg bystyre for onsdag kveld.

Hvorfor det ble som det ble, har flere årsaker.

En hovedgrunn er at det partiet som helst vil ha en tunnel under Byfjorden mellom Korten og Kaldnes, tuklet det til. Orkestrert av ordfører Petter Berg (H), erklærte partiet for et par uker siden at det ikke ville ha noe av en bru mellom Kaldnes og Korten.

Det skjedde uten å diskutere saken med de tre andre kommunene og fylkeskommunen, som sitter i styringsgruppa for et nytt veisystem i Tønsberg-regionen sammen med Tønsberg. Det er ikke overraskende hvis flere av samarbeidspartnerne, og særlig Nøtterøy, vil kalle den oppførselen arrogant. Det fikk også Arbeiderpartiet til å bestemme seg for å utrede det såkalte østalternativet.

Dermed sto døra på vidt gap for partiene som absolutt ikke vil ha en forbindelse Korten – Kaldnes. Og de benyttet selvfølgelig sjansen. Lars Egeland fra SV argumenterte heftig for et øst-alternativ. Det samme gjorde Steinar Solum fra Senterpartiet.

Begge har lenge ment at østalternativet, altså en parallell kanalbru er best. Dessuten vet begge at det blir billigst. Den kunnskapen er de riktig nok helt alene om, men det spilte åpenbart mindre rolle i debatten.

Egeland slapp også stort sett unna med argumentet om at fastlandsforbindelsen først og fremst skal bygges for at øyboerne skal få en sikker veiforbindelse. Det er bare en liten del av sannheten.

I rapporten som ble utarbeidet for å kvalitetssikre veivesenets konseptvalgutredning, velger de to konsulentselskapene helt å se bort fra det argumentet. Brua har stort sett fungert godt nok. Derimot vil forbindelsen være sentral i en ny, samlet transportløsning for regionen, og blant annet sørge for å lede svært mye trafikk utenom Tønsberg sentrum.

Samtidig som den første julesnøen dalte utenfor bystyresalens vinduer med bud om julefred, gikk det varmt for seg inne. Der visste noen politikere at partiet deres hadde tjafset det til, og innrømmet det.

Andre visste hva de ville bruke kaoset i bystyresalen til, mens noen åpenbart ikke visste hvorfor de var der, og hva saken egentlig handlet om.
Det er ikke vedtaket om å utrede en alternativ fastlandsforbindelse som er feil. All fornuft tilsier at det er lurt å undersøke to mulige løsninger, før man velger én av dem. Men når man har inngått et samarbeid, er det også ganske klokt å snakke med sine samarbeidspartnere FØR man gjør så viktige vedtak som en flertall av tønsbergpolitikerne gjorde onsdag kveld.

I løpet av januar får vi trolig vite hva samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener om saken. Han har neppe spesielle ønsker om å etablere et nytt bomfinansiert veisystem i Tønsberg-regionen.

Derimot skal han forholde seg til lokale ønsker. Og gårsdagens lokale splittelse gir ham gode grunner til å legge prosjektet nederst i skuffen.
Mens Høyres Henning Wold gang på gang minnet om at det var viktig å ta hensyn til de andre kommunene man samarbeider med, selv om partiet glemte det for noen uker siden, ga andre ganske tydelig uttrykk for at det er ingenting de bryr seg mindre om.

Bent Moldvær (Frp) var ikke til å misforstå da han sa at Tønsbergs politikere først og fremst måtte tenke på det som var best for Tønsbergs befolkning. «Vi er jo ikke fusjonert ennå», sa han.

Det blir de nok ikke heller.

Bryllupet er avlyst!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags