Det er helt umulig å redusere det negative inntrykket av brua, store deler vil være høyere enn Slottsfjellet

TAR IKKE HENSYN TIL KULTURMILJØET: Det mener Tore Moskvil, som har skisset inn høyden på brualternativet, for å sammenlikne bruas høyeste punkt med høyden på tårnet på Slottsfjellet.

TAR IKKE HENSYN TIL KULTURMILJØET: Det mener Tore Moskvil, som har skisset inn høyden på brualternativet, for å sammenlikne bruas høyeste punkt med høyden på tårnet på Slottsfjellet. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Det kan tyde på at konsulentene ikke har sett på de lokale forholdene i rett sammenheng  når det kommer til hvordan  kulturmiljøet omkring Byfjorden påvirkes av de alternative korridorløsningene.

DEL

MeningerI hovedrapporten for «Ny fastlandsforbindelse fra Nøtterøy og Tjøme» skårer den enorme hengebrua meget bra i avsnitt 7.5 Kulturmiljø. En lav senketunnel noe ut fra Kaldnes skårer veldig dårlig. Det vil være meget tragisk om disse tvilsomme vurderinger skal bli avgjørende for hvilken korridor enkelte lokal politikere i Tønsberg og Færder velger å gå for.

Med litt fantasi og kreativitet med tanke på utformingen av senketunnelåpningene kan man minimere de påståtte negative virkningene på miljøet rundt Byfjorden. Jeg foreslår at man former betongkonstruksjonen over vannspeilet som et vikingskip.

Når det gjelder den enorme hengebrua som del av Korridor 1, er det helt umulig å redusere den negative visuelle effekten. (Ref. skissen over).  Store deler av den 587 meter lange hengebrua vil være høyere enn toppen av Slottsfjellet og synlig fra store deler av Tønsberg Regionen.

Negativt for trekkfuglene?

Målt i areal er den horisontale bærende stål stag konstruksjonen ca.  14.000 kvadrat meter, dette blir i hovedrapporten vurdert som lite negativt for kulturmiljøet rundt Byfjorden.

Et par sidekommentarer utenfor dagens tema: Uten å være ornitolog vil jeg anta at denne veggen på 14.000 kvadrat meter tvers over Vestfjorden i normal flyhøyde for trekkfugler vil ha svært negativ effekt for Ilene naturreservat.

Denne «harpa» på 14.000 m2 vil kunne skape et kraftig støynivå når sør og nord gående vindkast akselererer gjennom trakten dannet av Rambergfjellet og Rakkevik åsen.

Dimensjonene er i riktig skala

I samme avsnittet om kulturmiljø i hovedrapporten trekker man inn tidligere vurderinger Bane Nor har gjort under planlegging av nye jernbanebro over Vestfjorden.

Dette er uheldig da jernbanebroen var planlagt mye lenger sør i Vestfjorden og dermed ville fått liten betydning på kulturmiljøet rundt Byfjorden.

Jeg mener det er viktig å få fram et riktig bilde på hvor stor hengebrua er og har i skissen ovenfor sammenlignet hengebrua med Slottsfjellet. For ordens skyld dimensjonene er i samme skala, men den horisontale avstand er selvfølgelig helt feil.

Hengebrua vil dominere sydsiden av Byfjorden og desimere det visuelle inntrykk av Slottsfjell området. Østre brutårn rager 30 meter høyere enn toppen av Slottsfjelltårnet, dette tilsvarer nesten to tårnhøyder mer. Selve tårnbygget er kun 17 meter høyt og vil virke enda mindre hvis brutårnene kommer.

Revurdér hengerbru

Det er ikke lett å forstå at den lave senketunnelkonstruksjonen sett i forhold til dimensjonen på  hengebrua litt lenger ut i Byfjorden, skal bli vurdert  mye verre for kulturmiljøet, med beskrivelsen «skaper en landtunge som vil begrense opplevelsen og redusere historisk lesbarhet fra middelalderbyen, da den mister siktlinje til store deler av Byfjorden»

Det kan ikke være bedre at man i siktlinjen fra Middelalderbyen får inn 4 store betongmaster og deler av bærekonstruksjonen. Jeg håper nå inderlig at skissen og kommentarene ovenfor vil får bru tilhengere til å revurdere hengebru som bedre løsning enn senketunnel for miljøet rundt Byfjorden.

Som tidligere nevnt kan vi kanskje få et vikingskip i tre eller betong i senketunnelområdet som ønsker seilende inn Vestfjorden velkommen til Tønsberg. Og beboerne i Nordbyen kan nyte utsikten mot tunnelåpningen og samtidig slippe å ha en stor hengebru som bryter opp horisonten i syd vest.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags