For å si det rett ut. Dette er ingen bypakke. Det er en bilpakke.

SNU! Historien er full av eksempler på at nye folk kan legge bort fastlåste holdninger, se på prosjekter med friske øyne og finne nye, rimeligere, mer hensiktsmessige og framtidsrettede løsninger. Det er nødvendig og behøver ikke ta lang tid. Dette bør de avtroppende ordførerne og  fylkespolitikerne applaudere heller enn å legge kjepper i hjula for, skriver Eldar Dybvik.

SNU! Historien er full av eksempler på at nye folk kan legge bort fastlåste holdninger, se på prosjekter med friske øyne og finne nye, rimeligere, mer hensiktsmessige og framtidsrettede løsninger. Det er nødvendig og behøver ikke ta lang tid. Dette bør de avtroppende ordførerne og  fylkespolitikerne applaudere heller enn å legge kjepper i hjula for, skriver Eldar Dybvik. Foto:

Av

Løsningen er først og fremst en seier for de nye storkapitalistene på  Kaldnes Vest, som nå kan få 22000 lastebillass med stein fra Teietunellen gratis til utfylling av sitt Kaldnezia.

DEL

MeningerEn komite med  tilårskomne menn har etter megling hos bilfantast Fylkesmann Per Olsen  blitt enige om å gå inn for en rådyr 4-felts motorvei mellom Teie og E18, inkludert en spektakulær bru mellom Kaldnes Vest  og Smørberg.

Løsningen er først og fremst en seier for de nye storkapitalistene på  Kaldnes Vest, som nå kan få 22000 lastebillass med stein fra Teietunellen gratis til utfylling av sitt Kaldnezia.

Dernest er  4-felts motorvei en seier for velbeslåtte badegjester. I 110 km kan de nå rase forbi Tønsberg på vei til sine fritidsparadis langs kysten. Hva betyr vel bompenger i helgene for kapitalister fra Asker, Bærum og Oslo Vest?

Prosjektet  representerer også gjennomslag  for lokale råkjørere med dyre biler. I sosiale medier gjør de det klart  at de ikke vil ha noen hindringer på den berusende følelsen det er å sette seg alene inn i bilen og dure i vei. Bort med køer og fartsbegrensninger. Bilen skal fram. Fort.

Disse mennene vil ikke kjøre sammen. De vil ikke ta bussen. De bryr seg null om miljøproblemer, forurensing og framtiden. At myke trafikanter, kollektivbrukere, barn og unge, småbarnsforeldre, gående, syklister, de fattige, eldre og uføre får svi på pungen og betale gildet gjennom bompenger affiserer dem ikke. I tillegg innebærer løsningen å ta hundrevis av millioner fra vedlikehold av gang og sykkelstier og veier i fylket for å finansiere broen. Kollektivløsninger og tiltak for miljøet står nederst på prioriteringslista og skal kun realiseres hvis det blir penger igjen. Det blir det neppe. Derimot  venter fire år med støy, kaos og omfattende veiarbeid som erfaringsmessig skaper ulykker og store problemer.

Men bilelskerne og de tilårskomne komitemennene  vil ikke ta hensyn til sånt.  De bryr seg ikke om andre enn bilen og seg selv. Og selvsagt knefallet for storkapitalen på Kaldnes Vest, som kommer til å forandre Tønsberg enda mer til det ugjenkjennelige.

For å si det rett ut. Dette er ingen bypakke. Det er en bilpakke;. Jeg vil kalle det en skandale. I multimilliardklassen.

Ordførerne i Tønsberg og Færder argumenterer med at dersom ikke komiteens løsning blir valgt nå, før de går av, blir hele prosjektet skjøvet ut i det ukjente. Det er ikke riktig.

Historien er full av eksempler på at nye folk kan legge bort fastlåste holdninger, se på prosjekter med friske øyne og finne nye, rimeligere, mer hensiktsmessige og framtidsrettede løsninger. Det er nødvendig og behøver ikke ta lang tid. Dette bør de avtroppende ordførerne og  fylkespolitikerne applaudere heller enn å legge kjepper i hjula for.  Valget i 2019 er en gylden anledning til å velge ny retning med politikere som kan og vil prioritere andre grupper av befolkningen opp på linje med bilister og storkapitalister. Som myke trafikanter, kollektivbrukere, barn og unge, småbarnsforeldre, gående, syklister, fattige, eldre og uføre.  

De leve.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags