Frykt, forvirring og Høyres advarende pekefinger

Av

Høyre ville nekte Lene Lauritsen Kjølner listeplass fordi hun var for bru og sa nei til tunnel. Men etter romjulens forhandlinger hos fylkesmannen, refser det samme partiet alle som fortsatt vil ha tunnel. Forvirret?

DEL

KommentarFastlandsforbindelsen er en av de mest kompliserte politiske sakene Tønsberg-distriktet noen sinne har hatt. Saken og debatten om veien mellom øyene og fastlandet har rullet i årtier, og akkurat nå ser det ut til at det kan nærme seg et vedtak. Men blir det bru? Eller blir det ikke?

Det er ikke enkelt å følge med i svingene i saken om fastlandsforbindelsen og bypakka i Tønsberg. Det som er det beste argumentet for tunnel i det ene møtet kan, være det beste argumentet for bru i det neste.

BAKGRUNN: Lene trekker seg – fikk ikke stå på Høyre-lista hvis ikke hun snudde i saken om fastlandsforbindelse

Håp om avtale

Ta prislappen, for eksempel.

Senketunnelen er beregnet å koste 4,35 milliarder kroner. Bru mellom Smørberg og Ramberg skal koste 3,8 milliarder. Både kommunestyret i Færder og bystyret i Tønsberg ønsket seg og vedtok senketunnelen. Men fylkestinget, som også skal eie veien mellom de to kommunene, gikk altså for bru. Med 22 mot 17 stemmer. Hovedargumentet da vedtaket ble fattet i mai, var at 4,35 milliarder kroner var altfor mye penger. 

I juni møtte representanter for de to kommunene fylkeskommunens folk. Dette skjer i det første av flere forhandlingsmøter hos Fylkesmannen i Vestfold, der også Statens vegvesen er med. Fylkesmann og tidligere Tønsberg-ordfører Per Arne Olsen kjenner både saken og partene rundt bordet godt. Han skal lede prosessen for at politikerne sammen skal finne en løsning for fastlandsforbindelsen.

Etter flere møter gjennom høsten, øyner partene håp om å komme i mål før jul. Men nei. De tar juleferie uten at de siste løse trådene er nøstet opp.

Så fort ribbe og riskrem er fortært, møtes de igjen i romjula. Denne gangen lykkes de å snekre sammen en intensjonsavtale alle kan signere. Når pressekonferansen holdes 4. juledag, blir det klart at fylkeskommunen får brua si. De to vertskommunene gir slipp på tunnelen de ønsker seg, men de har ikke gitt seg uten kamp. Når det settes to streker under forhandlingsresultatet, har Vestfold fylkeskommune lagt 525 millioner kroner på bordet.

Innbyggerne betaler

4,350 milliarder for tunnel ble for dyrt for fylkeskommunen, men 4,325 milliarder for bru og avlat er OK. Ordførerne er fornøyde med at fylkeskommunen betaler mer. For innbyggerne spiller det kanskje mindre rolle hvilken skattebetalerpott pengene tas fra - den kommunale eller den fylkeskommunale. Uansett er det jo innbyggerne som betaler.

Det viktigste for de styrende politikerne nå, er at avtalen bli noe av. Det understreker ordførerkandiatet Lise Mandal (H) fra Tønsberg i en kommentar i Tønsbergs Blad.  Hun mener det er risikosport å utsette saken ytterligere,og sier pengene i intensjonsavtalen forsvinner dersom ikke vedtaket fattes i begge kommunene og i fylkestinget nå.  Samtidig hever hennes partifelle Pål W. Olsen pekefingeren og maner til enighet i rekkene.

Fylkesmannes tvillingbror frykter at Telemark-politikerne i den nye sammenslåtte fylkeskommunen ikke er interessert i å bruke like mange penger på en lokal veiløsning som Vestfold-politikerne ser behov for i dag. Han husker vel kanskje hvordan det gikk da regionpolitikere fra Horten og Re vant fram med en bruløsning verken lokalpolitikerne på Nøtterøy eller Tønsberg ønsket seg.

I pose og sekk

Saken er langt fra over. 9. januar behandles den i formannskapet i Færder, før kommunestyret skal gjøre et vedtak 16. januar. 24. januar behandles saken både av fylkestinget og i utvalg for næring og samfunnsuvikling i Tønsberg. 28. januar møtes formannskapet i Tønsberg, før fellesnemnda for Vestfold og Telemark ser på saken 29. januar og bystyret i Tønsberg gjør et vedtak 6. februar.

Ennå er det stor spenning. Det eneste som er sikkert, er at Lene Lauritsen Kjølner har fått i både pose og sekk. 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags