Gigabrua kan og bør stoppes

Olav Sanness Vika

Olav Sanness Vika

Av

Skulle Færder sette seg på bakbeina, eller fylket gi etter for drømmen om firefeltsvei fra Teie til Oslo er ikke løpet kjørt. Tønsberg bør da rett og slett si nei til en bomring rundt byen.

DEL

LeserbrevTønsberg blad skriver på førstesiden 23.09.19 at Anne Rygh Pedersen: « Vil slite med å oppfylle valgløftet i veisaken». Det trur jeg ikke, men det vil kreve godt politisk håndverk.

En ny intensjonsavtale og nye vedtak i overordnet styringsgruppe er den lureste veien å gå, og alle parter må være enige. I Tønsberg er det et bredt flertall for å utrede østforbindelsen. Det er inne i den politiske plattformen til «Trafikklys-alliansen» – AP, Sp, Mdg og KrF – og både SV og Rødt ønsker det samme. FrP er skeptiske til bomringen. Høyre står ganske alene igjen som forsvarer av den fossilbaserte veipakka.

Vi må ta hensyn

I Færder er det samme situasjon. Både MDG, Felleslista og SP er imot forbindelsen over Smørberg – og verken AP eller H får ordføreren uten støtte fra motstandere av gigabrua. I det nye fylket er det nye politikere. Den nye flertallskoalisjonen er ikke ferdig med den politiske plattformen. Samtidig er både SV, SP, MDG og politikere fra mange partier skeptiske til dyre og klimafiendtlige fylkeskommunale veier. Dette valget ga oss politikere tydelige signaler. Vi må ta klimakrisa på alvor. Bompengebelastningen har nådd sitt tak. Vi må også ta hensyn til behovene for dem som bor i distriktene. Alt dette taler for å lage en ny veipakke.

Først og fremst må den ta klimahensyn. Vi trenger en veipakke som skal redusere trafikken. Derfor må den være en bymiljøpakke. Det betyr at vi skal bygge kollektivfelt, ikke firefeltsveier. Vi må også begrense parkeringen, og vurdere rushtidsavgift, noe vi ikke kan med dagens avtale. Får vi transporten til sentrum over på kollektiv, gange og sykkel trenger vi ikke nye veier over Jarlsbergjordene, og redder mye matjord. Vi bygger ny løsning i Presterødbakken, så vi kan ta mye mer trafikk i Frodeåstunellen.

Rom for å redusere kostnadene

Legger vi klimaet til grunn er den beste løsningen sykkel/kollektiv alternativet, en parallell kanalbru og to nye buss/sambruksfelt. Det var konklusjonen i den eksterne kvalitetssikringen av KVUen (2014). Sykkel/kollektiv var også prosjektet med lavest investeringskostnader (680 millioner). Østalternativet med bru kostet 1782 millioner, mens dagens løsning (Teie-Jarlsberg) koster 3170 millioner (s. 64). Prisene har steget siden 2014, og Smørberg alternativet koster nå 5,2 – 6,2 milliarder. Selv om de alternative løsningene også er dyrere viser sammenligningen rommet for å redusere kostnadene ligger i sykkel/bru og andre østalternativer.

Det er nå vi kan snu og stoppe galskapen. Det er ikke bare Tønsberg som har dette problemet. Sammen med Færder og fylkeskommunen har dette valget gitt oss i oppgave å endre kursen. Vi må lage en ny bypakke for Tønsbergregionen. Det er gjort mye utredninger, også av østalternativet, og snur vi samla må også de nye utredningspengene dekkes av veipakka. Det er ingen grunn til å grave i kommunekassa etter penger. Kan vi spare milliarder er selv 10 – 20 millioner mer i utredning en pølse i slaktetiden.

Grønnere og rimeligere

Skulle Færder sette seg på bakbeina, eller fylket gi etter for drømmen om firefeltsvei fra Teie til Oslo er ikke løpet kjørt. Tønsberg bør da rett og slett si nei til en bomring rundt byen. Da ryker finansieringen og jeg trur både Færder og fylket vil komme tilbake til forhandlingsbordet. Motstanden mot gigaveiene er sammensatt, men jeg trur få partier har lyst til å sende en stor og unødvendig bomregning til velgeren i stortingsvalgkampen i om to år. Klimaopprøret og klimahensyn vil bli en valgkampsak, og gigaveier som monumenter over fossilalderen vil kunne stoppes i Stortinget.

Bompengedebatten går heller ikke over. Jeg advarte bystyret i 2014 om at dersom de skaper en allianse mellom miljømotstand og bommotstand risker vi å ikke å få en nye fastlandsforbindelse. Jeg kan ikke tolke dette valget på noen annen måte enn at folk både i Tønsberg og Færder sa klart nei til gigabrua. Da må vi som politikere ta ansvar. Vi kan nå endre bypakken i en grønnere og rimeligere retning – øst for Kanalbrua. Bruker vi ikke denne muligheten kan det gå som i 2002. Vi må starte på nytt etter et nei til bom og bru.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags