Kjære sjefredaktør: Ikke flaut, men uansvarlig å droppe hele veiprosjektet

Av

Det hjelper ikke å rope på omkamp! Selv ikke for sjefredaktøren, der han sitter i sitt elfenbenstårn i TB-huset og teller mennesker på gangbroa.

DEL

LeserbrevKjære sjefredaktør Erik Aunemo!

Takk for svar på mine spørsmål i lørdagsavisa. De var oppklarende på ett punkt! Nemlig at for sjefredaktøren er det tunnel eller ingenting som gjelder. 

Kanskje var ikke frostriene mitt innlegg ga deg, så dumme? Debatten om ny fastlandsforbindelse er opphetet for tiden. Kanskje bidrar kulda du følte, til å senke temperaturen på redaktørkontoret? Hjernen arbeider ofte bedre da.

Tiden er inne for fakta, ikke ønskedrømmer. Din fyndige avslutning:» Stå imot! Hvis Tønsberg ikke vil ha denne løsningen, finnes det andre muligheter», har dessverre ikke rot i virkeligheten, om målet er en ny fastlandsforbindelse. Det hjelper ikke å rope på omkamp! Selv ikke for sjefredaktøren, der han sitter i sitt elfenbenstårn i TB-huset og teller mennesker på gangbroa.

For uansett hvor sterkt du måtte ønske deg tunnel, og hvor hardt du enn arbeider for dette, innhentes også du, om et par korte uker, av virkeligheten. Broa blir mest sannsynlig bygget, basert på et stort flertall i bystyret. Du kan selvfølgelig fortsette med å svinge pisken over et allmektig fylkesting som ikke vil Tønsberg vel. Men dine appeller til Tønsbergs politikere om ikke å gjøre knefall for arrogansen i fylkeshuset, ser ikke ut til å føre frem. Har du tenkt på hvorfor?

24. juni i fjor brakte Tønsbergs Blad forbilledlig en stort oppslått nyhetsartikkel, signert to av mediehusets mest erfarne journalister. Der slås konsekvensene av en eventuell uenighet mellom de tre partene fast. Denne fremstillingen står seg fortsatt. Det er der roten til alt det onde du nå strever med, ligger, sjefredaktør.

For enes ikke de tre partene, blir det regional plan. Og som tb.no opplyser i nevnte artikkel, blir fylkestinget regional planmyndighet med ansvaret for og ledelsen av arbeidet med planleggingen. Og, planene vedtas endelig i fylkestinget. Punktum! For alle forsøk fra Færder og Tønsberg om hjelp fra departementet, har strandet. -Dette må partene løse selv, lyder det fra øverste hold. Og her er det intensjonsavtalen kommer inn som et kompromiss.

Men da må alle tre være enige. Fylkestinget og Færder kommunestyre har sagt ja. Sier bystyret vårt nei, blir det regional plan. Og da får ikke Tønsberg de mulighetene du skisserer i ditt innlegg, til å påvirke. Hvis ikke vårt nye kommunestyre hopper ned i sandkassen, og morer seg med å si nei til alt som kommer til behandling. Det forutsetter jeg at ikke skjer.

Sjefredaktør, jeg vet hva ensretting er! Rett og slett fordi jeg jobbet som journalist i Tønsbergs Blad den gangen den var en av landets mange partiaviser. Selv sommerintervjuer med feriegjester fra Sør-Afrika ble sensurert på TB-desken, fordi kildene var kritiske til apartheid. For ikke å snakke om intervjuer med sosialister og representanter for fagbevegelse. De fantes i kommunestyrene, men ikke i TBs spalter, med mindre de fant på noe dumt. Da stilte saken seg straks annerledes!

Dette var ensretting, sjefredaktør! Og det har jeg bekjempet siden. Hvordan du kan få politiske kompromisser i saker hvor partene har stått steilt mot hverandre, til å bli ensretting, er meg en gåte. For meg er det godt politisk håndverk.

Ja, det er riktig som sjefredaktøren skriver at Tønsberg Høyre har snudd i saken. Vi ønsket tunnel og kjempet for den så lenge det var mulig. Det var den beste løsningen. Men etter at Færder snudde før jul, konkluderte vi med at det ikke lenger var realistisk. Ja, vi kan stemme ned hele veiprosjektet i bystyret, men det vil bare føre til at vi ikke får noen løsning. Nå står valget etter Høyres mening mellom bro eller ikke noe. Vi ønsker ikke ytterligere utsettelse etter 30 år. Den perfekte løsningen må ikke bli det muliges fiende. Derfor anbefaler vi nå, det nest beste alternativet, som er bro.

Sjefredaktør, etter min mening er det ikke flaut å droppe hele veiprosjektet, men uansvarlig overfor alle de menneskene som er avhengig av en fastlandsforbindelse. Og, med de kompenserende tiltakene, mener Høyre dette alternativet løser utfordringene på en nesten like god måte.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags