Nå er det søren ikke lett å unngå politikerforakt

PROVOSERT: Jeg får problemer når et politisk flertall ikke engang gidder å forholde seg til at alle fagfolk forteller om et helt annet transportmønster om 10–15 år, skriver Bjørn H. Halvorsen.

PROVOSERT: Jeg får problemer når et politisk flertall ikke engang gidder å forholde seg til at alle fagfolk forteller om et helt annet transportmønster om 10–15 år, skriver Bjørn H. Halvorsen. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerJeg skal være den siste til å hevde eller oppfordre til forakt eller mistillit til våre politikere. Jeg har stor respekt for alle som påtar seg verv og oppgaver for fellesskapet på sin fritid. De gjør et nødvendig, oftest imponerende og helt avgjørende arbeid for vårt demokrati. Jeg kan av og til være uenig, men slik er systemet vårt. Av og til har jeg imidlertid problemer.

■ Som når politikerne nå er i ferd med å vedta et veiprosjekt som en folkeavstemning tidligere har forkastet.

■ Som når en rekke fagfolk – biologer, hydrologer, ornitologer, arkeologer – flere organisasjoner, politikere og en rekke ubetydelige enkeltpersoner som meg, stiller noen enkle spørsmål om kø, behov for vei, størrelse, pengebruk og sentrale politikere viser en arroganse som er grenseløs. Politikere som i en valgkamp er fulle av ord, gidder ikke svare. Selvsagt kan man ikke kommentere hvert innlegg, men noe må man kunne si. Tønsberg har til og med en ordfører som sukker oppgitt. Tenk om han heller kunne sukke over veistandarden i sin egen kommune. Veien sørfra til Sykehuset i Vestfold var knapt kjørbar i vinter og har nå standard som en middels skogsbilvei.

■ Som når en forsker fra Transportøkonomisk institutt hevder at all forskning over hele verden viser at nye og større veier fører til økt trafikk, så svarer en fremtredende Frp-politiker på Nøtterøy: «Vi vet det, men tror ikke det kommer til å skje på Nøtterøy».

■ Som når et politisk flertall ikke engang gidder å forholde seg til at alle fagfolk forteller om et helt annet transportmønster om 10–15 år.

■ Som når Jernbaneverket sammen med departementet om kort tid kommer til å vedta videre jernbanetrasé sørover fra Tønsberg, og man ikke er noe interessert i å se disse utbyggingene i sammenheng. Selv et barn vil jo se det som naturlig.

■ Som når 40–50 kr i bompenger i 40–50 år og 8–10 milliarder i byggekostnad overhodet ikke bekymrer. (For ingen tror vel på 4,5 milliarder?) Jeg har snakket med næringsdrivende i Stokke, Revetal og Sandefjord. De gleder seg stort til handelslekkasjen. Jernbaneverkets direktør sa noe fornuftig om årsaken til utsettelse av utbygging av dobbeltspor videre sørover (som for øvrig noen politikere karakteriserte som en katastrofe – man velger sine ord): «Dette blir dyrt, og vi forvalter fellesskapets penger».

■ Som når politiker i både AP, Frp og H forteller meg : «Morsomt at du engasjerer deg Bjørn, men du vet vel at dette er avgjort for lenge siden. Noen sentrale politikere har bestemt at det blir tunell. Du kjenner jo godt nok til organisasjonslivet at du vet at høringer bare er skuebrød, spesielt når svarene spriker i alle retninger.»

Men det største problemet mitt er nok arrogansen. Man gidder ikke kommentere eller svare på enkle spørsmål. Kanskje man ikke har noe annet svar enn at nå må vi se å bli ferdig med dette og få tatt en avgjørelse koste hva det koste vil selv om verden rundt oss forandrer seg og går framover.                                                                       

Da blir jo alt bare patetisk og det er søren ikke lett å unngå at foraktfrø blir sådd.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags