Nå må Færder hjelpe seg selv

Fra Vemork

Fra Vemork Foto:

Av

Fastlandsdebatten er bare styrt fra Tønsberg, «de aksepterer», «de vil ha» og «de har bestilt».

DEL

LeserbrevNå må det dreie seg om Færder og hvordan vi skal reise. Da nytter det ikke å tale mer om kollektivtrafikk, sykler og føtter, som løser Tønsbergs behov. De som skal andre steder, må fortsatt benytte firehjulingen.

Rambergforbindelsen ble lagt inn i utredningen for å gi et skinn av demokrati i prosessen, som et nordlig annetvalg, forhåndsgodkjent av Stokke uten vår befolknings vitende. «Vestfjordforbindelsen lett» ble den kalt, men våre politikere trodde aldri den skulle bli en realitet. Når så fylket bestemte seg, fikk pipen lyd og et samstemt kommunekor ropte om overkjørsel av demokratiet. Det hadde de jo selv god trening i. Men da de fikk sine «avbøtende tiltak», med mulighet til å ta trafikken via 4-fils Semslinne, gjennom Frodeåsen og rundt Kilen, falt de til ro igjen. Så, noen hundre millioner var det som skulle til for å løse Tønsbergs mangemilliardproblem. Allikevel unner de ikke Færder den ønskede forbindelse, men tenker kun på fremtidig kommunesammenslåing og handelstap. De spanderer, vi betaler. Undertegnede har jobbet med å få fram fakta i en prosess hvor vi velgere har spilt rollen som nyttige idioter i et mangeårig, uverdig og uredelig spill. Resultatet er offentliggjort i avisinnlegg, på facebooksider og i e-poster til samtlige kommune- og fylkespolitikere. Kun to politikere har protestert på mine påstander, Aps Sannes Andersen og Gullvåg. Gullvåg ga meg følgende attest:

«Faren med din aktivitet er at du notorisk forsøker å bryte ned respekten for demokratisk valgte organer og ansvarlige lokalpolitikere som gjør sitt beste for velgere og befolkning. Det syns jeg du skal slutte med. De fortjener det ikke.»

De fortjener hvert eneste ord! At den gamle ørn bruser med fjærene, forandrer ikke fakta. Med så dårlig forsvar i nebbet er det ikke tiden for svulstige utsagn, men for beklagelse. Begge kaller meg konspirativ, og at jeg tar feil i mine påstander, mens de tier om sannheten. For Hella-forbindelsen var aldri med i konkurransen, Stokke sa aldri nei, Statens vegvesen hadde en inhabil, tidligere kommunepolitiker fra Tønsberg, som leder for utredningene, og partiene jukset med valgløfter og mandat for å beholde kontrollen. Det førte til to like utredninger, en sabotert folkeavstemning, forsinkelse av prosjektet med minst 10 år, kanskje 100 millioner bortkastede kroner og feil løsning.

Når innbyggertallet på øyene går ned, og man diskuterer arbeidsplasser og økonomi, presenteres et gigantprosjekt som Tønsberg ikke lenger har vesentlig bruk for og som er feilplassert, ødeleggende og altfor stort for øyene. Da gjelder det å ta fornuften fangen, for det er ikke for sent å snu. Og vi har, allerede, lagt igjen bortimot en milliard kroner i Frodeåstunnelen. Hvor langt videre skal vi strekke oss, uten å få noe igjen? Nei, vi trenger Hella-forbindelsen, en tofils vei Borgheim-Skjee. Den vil ta trafikken inn midt på øya og derved dempe belastningen på nordre Nøtterøy, korte reisetiden for mange og gi nye muligheter til å bo på øyene og arbeide andre steder. Den vil korte adgangen til resten av verden, til det nye Vestfold, og redusere trafikken over Kanalbrua til ca. en tredel av dens kapasitet, slik at det blir plass til alt som er planlagt, uten noen parallell bru.
Slik situasjonen er, kaller den på fornuften. Men den har vi ikke på plass i øyeblikket, den må velges inn.

Derfor, la ikke «Tønsbergkameratene», H, Ap og KrF, fortsatt få motarbeide befolkningen, men overlat stafetten til andre denne gangen. Richard Fossum og Sp er mine favoritter i denne situasjonen, med politikk jeg har tillit til. Hvis ikke de passer deg, les partiprogrammene og finn dem som åpner for Hella-forbindelsen. Politikere med vyer vil vi gjerne ha, men vyer kun til å hjelpe naboen, kan vi klare oss uten. Skal du noen gang gjøre noe viktig for øya di, gjør det nå. Og glem ikke fylkestingsvalget, med det samme du er i gang. Nå må vi hjelpe oss selv!
 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags