Nytt håp for parallellbru-alternativet

Steinar Solum

Steinar Solum

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Tønsberg Senterparti er svært tilfreds med at tidligere leder og bystyrerepresentant for Tønsberg AP, Arild Alfredsen, mener at partiet nå må snu og si ja til parallellbru. Tønsberg Senterparti mener fortsatt at kostnadene med bru fra Ramberg til Smørberg ikke står i forhold til nytteverdien. Denne bruløsningen innebærer også to kostbare tunneler, samt ukjente konsekvenser for boligområdet i nærheten av Bekkeveien på Vear. Vi må ikke glemme at grunnlaget for «Bypakke Tønsberg» er at trafikkveksten skal tas på kollektiv, sykkel og gange. Derfor er løsningen med firefelts motorvei fra E18 til Færder kommune et uforståelig gigantprosjekt med kostnader, bompenger og nedbetalingstid som ingen kjenner.

BAKGRUNN: Arbeiderpartiet må nå si ja til parallellbru 

SP, AP og SV fremmet et fellesforslag i Tønsberg bystyre om at parallellbru alternativet skulle være med i videre utredninger. Med Frp sine stemmer ble det flertall for forslaget. Unødige store områder ble båndlagt til store protester fra eiendomsutviklerne og Frp snudde derfor til fordel for gigantprosjektet som i dag har flertall i Tønsberg bystyre. Det jobbes nå iherdig, fra store deler av det politiske miljøet i nye Tønsberg, for at dette gigantiske bompengeprosjektet ikke skal bli en del av valgkampen.

Alfredsen bekjenner i sitt innlegg fra 22.07.2019 at lojaliteten til det politiske miljøet på Nøtterøy var hovedårsaken til at parallellkryssings- alternativet ble lagt dødt. Vi må her huske på at dette  var sammenfallende med kommunesammenslåingsprosessen med Tjøme, Nøtterøy og Tønsberg (TNT). Nøtterøy kommunestyre trakk seg (heldigvis) fra dette samarbeidet og Tønsberg Senterparti mener at innbyggerne og næringslivet i vår nye kommune, Re, Vear og Tønsberg, er best tjent med parallellbru og utnyttelse av Frodeåstunellen.

Dette alternativet løser beredskapshensynet til øyene, unngår nye tunneler og gir desidert lavest bompengebelastning og nedbetalingstid. Det ser allerede ut til at det pågående arbeidet med ny Prestrødbakke og Presterødkryss løser trafikkutfordringene i området og åpner for mer trafikk og bedret utnyttelse av Frodeåstunellen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.