Skal vi betale ei bru som ikke løser Tønsbergs problemer?

Olav Sanness Vika

Olav Sanness Vika

Av
DEL

LeserbrevVeipakke Tønsberg er ute å kjøre. Avtalen med Færder og fylkeskommunen løser ikke byens utfordringer. Tønsberg bystyre har aldri ønsket en bru over Vestfjorden. Høyres ordfører-duo Jonstang og Berg sier at «kompensasjonen de får for bru kontra tunnel er god nok til å akseptere Vestfjorden-løsningen» (TB 28.12.18).

SV vil ikke akseptere en bruløsning som ikke tar klimautfordringene på alvor, og som ikke  tar byens trafikkutfordringer på alvor. Tønsberg bystyre bør si nei til en bomring som skal finansiere ei bru som i beste fall bare løser Færders utfordringer. Vi kan ikke pålegge våre nye innbyggere i Re, eller befolkningen på Sem, Tolvsrød eller Barkåker å betale for ei bru de vil få liten glede av når det skal inn til byen.

Hvordan havna vi her?

Jeg har vært med i veipakkediskusjonen siden før folket sa nei til den forrige veipakka i 2005. Byens politikere forsøkte å lære av den. Målet for den nye veipakka var å gi Nøtterøy en trygg fastlandsforbindelse, og at trafikkveksten skulle tas med buss gange og sykkel. En veipakke i tråd med de klima utfordringene vi står overfor.

Bystyrets første vedtak i 2014 var en parallell-løsning ved Kanalbrua  i tråd med med mål. Vi valgte den beste løsningen for klima, byen og den som var billigst. Nøtterøy, med ordfører Jonstang i spissen, fikk panikk. De ville ikke ha bom og fastlandsforbindelse i valgkampen i 2017.

AP og FrP snudde og bystyret vedtok tunnel som ny fastlandsforbindelse. SV, SP og MDG sto fast på parallell kanalbru, men nærmest alle Tønsbergs politikere var enige om at tunnelen ikke bru ville løse trafikkproblemene i sentrum og fra øyene. Kommunestyret på Nøtterøy vedtok det samme.

Utrolig nok blir Tønsbergs politikere overkjørt nok en gang, denne gangen av Fylkestinget. Færder ga etter og gjør bystyret det samme går det mot en løsning som ikke gagner Tønsbergs befolkning.

Skal Tønsberg støtte den dårligste løsningen for byen?

Vi veit at brua i langt mindre grad vil avlaste kanalbrua enn en sentrumsnær løsning. De fleste som kjører fra Færder skal til Tønsberg, særlig i rushet. Derfor vil fylke bruke en halv milliard for å kompensere for ulempen ved brua. Dessverre har forhandlingsutvalget snublet.

Forslaget til avtale sier nei til de viktigste klimatiltakene:  Det er ikke kollektivfelt i Nøtterøyveien, de vil ikke bruke rushtidsavgift, eller se på parkering for å få folk til å gå, sykle eller ta bussen. Det blir vanskelig å lage kollektivfelt over kanalbrua.

Folk vil ikke aksepterer å betale bompenger for å stå mer i kø. Vi får en ny gang og sykkelbru, men den forrige klarte vi å bygge uten å bruke 4 milliarder på en 4 felts bruløsning. Brua bidrar ikke til å løse veipakkas mål – derfor må bystyret i Tønsberg si nei. Tunnelen er svært dyr, 5 milliarder, men løser i det miste byens trafikk utfordringer.

Bystyret eller velgerne kan si nei.

Tønsbergs Blad (27.01.2019) hadde følgende overskrift på mitt utspill om dette; «La øyfolket betale fastlandsforbindelsen sjøl». SV på begge sider av kanalen ønsker den samme løsningen. Det beste hadde vært om vi kunne gå tilbake til en parallell kanalbru og bruke Frodeåstunellen. Den er to til tre milliarder billigere enn 4 felts tunnelene/brua til Smørberg. Bedre for klima og mindre bom penger. En løsning som er god for byen og for øyene skal vi selvfølgelig spleise på.

Det viktigste poenget mitt er at bystyret både kan og bør si nei til brua av Smørberg. Den er dårlig løsning for byens utfordringer. Vi må ikke si ja som ordførerne sier, snare tvert imot. Vår jobb er stå på for byens og innbyggernes interesser. Vi er heller ikke maktesløse i en ny runde med forhandlinger. Saken om bompenger kommer etter valget. Bystyret kan da si nei til en bomring. Om Fylket og Færder fortsatt ønsker det kan de bruke en statlig reguleringsplan og bygge brua.

SV vil slåss mot bompenger for å betale ei bru vi er imot. Velgerne i Tønsberg kan, som de gjorde i 2005, stemme på partier som sier nei til bomring og til en bru som ikke løser byens problemer. Da kan vi ende med at vi som bor på øyene må betale for brua sjøl. Formannskapet i Tønsberg turte ikke si nei til bypakka, jeg håper bystyret snur.

Bruløsningen er ikke en løsning av dagen eller morgendagens problem, og en uansvarlig sløseri med dine bompenger! 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags