Tunellen er best for både bevaring av bomiljø og klimaet

Av
DEL

LeserbrevJeg undres over argumentene om avbøtende tiltak? Et nytt fint ord, som nå skal være flott for myketrafikkanter. Vi har fortsatt vinter og i dagens glatte føre, er det jo stor helse risiko og ta sykkelen fatt, herav å gå på beina. Takk også til snill buss-sjåfør som kjørte barnehagebarn til døren pga glatt gangføre. 

Norge er og blir et vinterland også i Vestfold. Derfor undrer jeg svært på at dem som mister sine kjære boliger i Munkerekkveien, Raveien, Brattbakken og høyst sannsynlig i Rambergåsen, må ofres for disse "avbøtende tiltak? Avbøtende tiltak, som kun har en virkning på sommeren?

Hvorfor skal man sende trafikken fra Kaldnes og inn i en tung oppoverbakke mot Europris, hvor man må gi mer "gass" med dertil mer utslipp. Når man kunne ha sendt bilistene rett inn i tunellen på Kaldnes? 

Utbyggingen på Kaldnes er kun halvveis utført, i tillegg kommer OBOS med nye Teie parken, Havne gaten, næring, samt Færder vgs. Med en slik økning på 1500 til 2000 flere boliger, vil trafikken øke betraktelig de neste årene. Og i tillegg skal kanalbroen endres fra 4 til 2 felts vei. Allerede store kødannelser på morgenen og ettermiddagen. Dette vil selvsagt medføre at det vil bli en svært stor økning av trafikken i oppoverbakken til dagens "Europris". Istedenfor å sende bilistene inn i tunellen Kaldnes/Korten. Ved å gå for Kaldnes/Korten så vil man unngå å rasere et flott boligmiljø og samtlige kan beholde sine kjære boliger. Altså, bare  ved å flytte ny hovedvei ca 200 meter nordover, så sparer man rasering av boliger, mindre utslipp, herav støy. Dette betyr visst ingen ting for politikerne? Ekstra gangbro, sykkelstier og lignende, hjelper ikke noe for de huseierne som blir lidende. Er det dette man kaller for "avbøtende" tiltak?

Ved å gå for tunell Kaldnes/Korten kan fortsatt fremtidig skipstrafikk planlegges/etableres. Hurtigruten (Midtnattsol) som ofte har vært på visitt i Tønsberg, vil eller ikke ha mulighet til å komme tilbake, hvis broen over til Smørberg blir en realitet. Da må broen bygges minst 10 meter høyere enn det som er planen og da vil samtlige boliger på Rambergåsen måtte rives. Er det slik man tar vare på befolkningen og fremtidig hindring av Tønsberg som en gjestfri by for skipsanløp? Noe som også betyr mye for næringen i byen, med sine arbeidsplasser. 

Vedr uttrykning. Det er ofte hindringer for utryknings kjøretøy pga mye kø på begge sider av og på selve kanalbroen. Dette vil jo forverre seg, ved økt trafikk og ved 2 felts kanalbro. Hvis det står om livstruende minutter/sekunder, så må muligens sykebilen kjøre en stor omvei innom Smørberg, når den kunne kjørt raskt tur/retur via tunellen. Og tunellen vil ha korteste vei til og fra sykehuset/legevakt uansett hvor i Færder den måtte komme til/fra. Er ikke slikt også "avbøtende" tiltak? Med kortest mulig vei?

Jeg har ikke i mot broen i seg selv, den kan være et flott landemerke. Men bygg da denne broen der tunellen er tiltenkt. Bare med åpningsklaffer. Klart et langt besparende tiltak. Fjellet ligger i "dagen" klart for bru fundamenter. 

Mindre bil kjøring. Hvorfor? Biler som går på fossil brensel får lavere og lavere utslipp pga bra teknologi. Videre blir det flere biler som går på el, og hydrogen. Det eneste negative til bilkjøring er svevestøv, men du verden hvor mye mer svevestøv det kommer fra busser. Smittefaren i en tett befolket buss, blir visst eller ikke vurdert i denne sammenheng. Buss er selvsagt bra i mange sammenhenger, også sykkel/gangstier. Men veldig mange, særlig de eldre er avhengig av sin bil. Og det er også de eldre som er den beste kjøpegruppen for butikker, restauranter og lignende. Derfor behold kanalbroen som 4 felts vei, og gjennomkjøring i Nedre Langgate. 

Jeg håper og anmoder politikerne i Tønsberg og tenke seg om. Og gå imot intensjonsavtalen. Påstand om at da vil prosessen stoppe opp, er feil. Bare å fortsette planen videre med regjeringen. Lokaldemokratiet skal følges og slik hestehandelen fylkestinget her har utøvd, er ikke et demokrati verdi. 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags