De rødgrønne bærer et stort ansvar for ny fastlandsforbindelse

Flott at de rødgrønne vil prioritere Hogsnesbakken, som har stått uløst i 40 år. Men vi har ingen garanti for at Vestfold/Telemark vil sette av midler til denne høyt trafikkerte strekningen hvor det etter min mening er bare tidsspørsmål før det skjer en ny ulykke uten Bypakken, skriver Anders Larsen. Bildet viser Tønsbergs nye ordførerduo, Anne Rygh Pedersen (Ap) og Steinar Solum (Sp).

Flott at de rødgrønne vil prioritere Hogsnesbakken, som har stått uløst i 40 år. Men vi har ingen garanti for at Vestfold/Telemark vil sette av midler til denne høyt trafikkerte strekningen hvor det etter min mening er bare tidsspørsmål før det skjer en ny ulykke uten Bypakken, skriver Anders Larsen. Bildet viser Tønsbergs nye ordførerduo, Anne Rygh Pedersen (Ap) og Steinar Solum (Sp). Foto:

Av
DEL

LeserbrevIgjen er fastlandsforbindelsen i spill. Dette til tross for at en fargerik flåte for tiden lyser opp i Vestfjorden like utenfor Smørberg. Systematisk jobber den seg sakte, men sikkert over mot Nøtterøy-siden for å sikre ny kunnskap i forarbeidet til den nye fastlandsforbindelsen. Etter planen skal arbeidene være utført innen årsskiftet og broprosjektet burde dermed vært bragt ett skritt nærmere realisering.

Men samtidig, inne bak lukkede dører i Tønsberg , sitter et nytt politisk flertall og diskuterer hvordan de skal få til en utredning av en parallellbro ved dagens kanalbro. Et gammelt alternativ som nye valgløfter var med på å bringe de rødgrønne til makta i september. Snart er tiden inne for å levere til de av velgerne som ønsket dette. Men hva og til hvilken pris? For i Færder forberedes nye løsninger.

Tønsberg og Færder tenker ikke på fylket

Det kanskje mest interessante i dagens situasjon er at det både i Tønsberg og i Færder snakkes det som om de alene skulle sitte med avgjørelsesmyndigheten. Som om det er en kommunal veiforbindelse det handler om. Hva den kommende veieieren, Vestfold og Telemark fylkeskommune, måtte mene om saken, drøftes overraskende ikke. Det er som om de rødgrønne fullstendig har glemt Tønsberg og Færders nederlag da fylkestingsflertallet for mindre enn ett år siden forkastet tunellen kommunene hadde brukt år på å komme til enighet om. Bro over til Smørberg skulle det bli, og forberedelsene er i full gang, men det var før valget. At det er forskuttert 120 millioner til planlegging, utredninger og renter synes ikke å bekymre.

Tønsberg Høyre har stått i stormen og hele tiden gått inn for en nord/syd-løsning. Vi foretrakk Korten, som resten av flertallet i kommunestyret i Tønsberg og Færder, før fylkespolitikerne fra Ap, V og Frp regelrett kuppet fylkestinget og blokkerte vedtaket. Etter flere forhandlingsrunder kom kommunene og fylket frem til et kompromiss om Ramberg- Smørberg. I potten ligger det friske 525 millioner fra fylkeskommunen til bla reduksjon av bomtakst og miljø og trafikk-reduserende tiltak om denne løsningen blir valgt.

Men fakta i saken er ikke endret, slik jeg ser det. En kan alltid gå en ny runde med nye utredninger, men da risikerer vi å bruke 30 år til. For ikke må bare kommunene bli enige seg imellom, de må også bli enige med den nye fylkeskommunen, men i tillegg må departementet/regjeringen se på saken på nytt. Da risikerer vi å tape alle pengene vi har brukt på å utrede Bypakken så langt. Hvordan departementet stiller seg til en ny utredning er ikke kjent.

Tønsberg har tøffe prioriteringer

Denne uken la rådmannen frem et krevende budsjettforslag for nye Tønsberg. Kommunestyret står foran tøffe prioriteringer. Da er det grunn til å minne om at dersom Bypakke Tønsberg-regionen ikke blir noe av, og man ikke får etablert en bompengeordning, må Tønsberg selv dekke ca. 36 millioner, som er brukt til utredninger, over driftsbudsjettet.
Se for dere scenariet. Bypakken blir utsatt nok en gang. Tror dere politikere i det nye fylket Vestfold og Telemark, for eksempel fra Vinje eller Seljord som bor i kommuner med dårlige veier, ønsker å opprettholde vedtaket om 500 millioner som er øremerket vårt prosjekt? Blir det et annet alternativ forsvinner disse midlene som er øremerket Ramberg- Smørberg. Flott at de rødgrønne vil prioritere Hogsnesbakken, som har stått uløst i 40 år. Men vi har ingen garanti for at Vestfold/Telemark vil sette av midler til denne høyt trafikkerte strekningen hvor det etter min mening er bare tidsspørsmål før det skjer en ny ulykke uten Bypakken.

Anders Larsen. Bildet er tatt ved Rakkevikstranda med utsikt utover Vestfjorden

Anders Larsen. Bildet er tatt ved Rakkevikstranda med utsikt utover Vestfjorden Foto:

Innbyggerne bør også bli minnet på at Arbeiderpartiet i 2017 ønsket å stenge Nedre Langgate, men snudde til slutt. Nå er MDG med på laget og de lefler med å stenge gaten før en fastlandsforbindelse er på plass. Med utsatt beslutning om ny fastlandsforbindelse risikerer vi kaos i byen i mange år fremover.

Vi vil alltid ha sprikende meninger om dette veivalget. Uansett hva vi foreslår vil det være innbyggere og pressgrupper som ønsker noe annet. Det kommer alltid et nytt valg og nye politikere. Etter 30 år med frem og tilbake hviler det nå et spesielt stort ansvar på Arbeiderpartiet i så vel Tønsberg, fylkeskommunen som på Færder. Nå må dere slutte å vingle. Dere hadde muligheten i hele forrige periode til å løfte østaltenativet, noe dere ikke har gjort. Nå må dere ta det ansvaret velgerne har gitt oss politikere og ta beslutninger på vegne av innbyggerne. La oss heve oss over partipolitikken og få til en endelig løsning uten at vi bruker mer ressurser enn vi må.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags