Ikke la dere kjøpe av fylkeskommunen til å akseptere den dårligste fastlandsforbindelsen

Av

Det vil bare fremme politikerforakt og undergrave troen på demokratiet, mener Rainer Off.

DEL

MeningerHelt siden skanningen av kanalen ble vedtatt tenkte jeg: Oi, oi, dette er vel innledningen til en langsom retrett for dem som har lansert tunnelløsningen. Finner man en gammel båt eller smykke fra vikingtiden der, så har man endelig et beleilig argument for å kunne si farvel til tunnel uten å virke altfor ryggradsløs.

Men politikerne ble ikke klokere etter at resultatene ble lagt frem. (Noen som hadde trodd det?) Ærlig talt: om man VIL bygge tunnel, er det selvfølgelig mulig. Bare sammenlign dette lille prosjektet med de gigantveiene som er planlagt på den norske vestkysten!

LES OGSÅ: Fastlandsforbindelsen: Nå får Tønsberg også bruforslaget i fanget

Undersøkelser viser at 70 prosent av dem som kommer til å bruke ny fastlandsforbindelse enten skal til Tønsberg eller videre nordover til Oslo. Det er innlysende at Tønsberg og Færder kommunestyrer med tydelig flertall har valgt tunnel til Kjellekrysset som beste løsning. Men så kommer fylkespolitikerne med sitt faktiske veto. De vil ha bro, antakelig for å sørge for at Vear/Stokke-siden også får sin del av kaka i denne store investeringen.

Frem til i dag har jeg ikke hørt et eneste fornuftig argument som taler for å favorisere en bro, derimot ser jeg mange uavklarte spørsmål i forbindelse med bro, som hver og en kan utgjøre en betydelig kostnadsfaktor:

LES OGSÅ: Tønsbergpolitikerne går i tenkeboksen etter innspill om fastlandsforbindelse på bru

1. Noen fakta:

En tunnel gjennom Rambergåsen med bro over Vestfjorden strider mot Kystverkets krav til minste brohøyde. Usikkerhet: Gir Kystverket dispensasjon fra kravet? Dette ville i så fall gjøre det umulig for store båter å passere Vestfjorden. Dersom Kystverket ikke gir dispensasjon er det umulig å bygge tunnel gjennom Rambergåsen, traseen ville måtte skjæres gjennom toppen av Rambergåsen, som igjen ville medføre en så bratt stigning at det kanskje ikke kunne bygges rundkjøring i Munkerekka, men i stedet ytterligere en høyere bro som føres direkte fra tunnelåpningen fra Teieskogen frem til Rambergåsen over Munkerekkveien.

Det er jo betegnende at det i diskusjonen alltid vises bilder av en vakker bro sett fra Stokkesiden, men ikke et eneste som dokumenterer det hærverket man er i ferd med å utøve på Nøtterøysiden. Og dette hærverket, iverksatt av fylkeskommunen, ville stå som dokument lenge etter at den siste  bompengekronen er innkrevet.

LES OGSÅ: Nå blir det firefelts vei i Presterødbakken: – Dette er en gledens dag

2. Litt fysikk:

En trafikkert vei bygget i et dalføre genererer adskillig mer støy enn tilsvarende vei bygget på åpent terreng (på grunn av ekkovirkningen). Å bygge en ny mammutrundkjøring mellom Rambergåsen og Teieskogens ås vil skape så mye støy at det vil koste ekstremt mye med tiltak for å verne de berørte beboerne fra den verste støyen. Ikke glem: i denne rundkjøringen vil hele trafikken fra Hella/Vestskogen, fra tusenvis nye boliger på Kaldnes og langs Kanalen, hele trafikken fra Teie/Tjøme og motsatt fra Vear møtes. De som kan lese vet at støy er den fremste faktoren for å bygge opp stress og påfølgende stressrelaterte sykdommer.

LES OGSÅ: Bruløsningen tar mest av matjorda, men ikke nok for at Kåre endrer mening

3. Litt politikk:

Jeg forstår ordfører Roar Jonstang (H) i Færder når han vil ha en avgjørelse i veisaken nå, for å holde temaet utenfor valgkampen neste år. Da vil nemlig alle veimotstandere med hver sin agenda mobilisere: De som synes bevaringen av sjeldne froskearter er viktigere enn menneskenes ve og vel, de som prinsipielt er imot bompenger, de som ikke er i arbeid og kanskje ikke skjønner hva det betyr å stå i kø hver dag.

Men Roar, du som i samtalen etter det siste folkemøtet nærmest lovet meg at det skulle bli tunnel: Hvorfor ikke vise litt ryggrad nå, og fokusere på fylkeskommunens skammelige rolle i dette dramaet: inviter til et nytt folkemøte hvor argumentene for begge alternativene presenteres. Jeg vil gjerne se fylkespolitikerne i øynene mens de prøver å forklare sitt veialternativ. Men å la seg «kjøpe» av fylkeskommunen for å gi etter og stemme med dem, vil bare fremme politikerforakt og undergrave troen på demokratiet.

LES OGSÅ: Nå må vi komme videre med fastlandsforbindelsen!

4. Apropos:

Noen som vil ha et råd hvordan man kan finansiere prosjektet? Avskaff fylkeskommunen, det vil få fart på fremdriften i ethvert prosjekt og spare milliarder i unødvendig administrasjon.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags