Velgerne vil ikke ha eplene dine, Petter Berg

Dag Daler

Dag Daler

Av
DEL

LeserbrevSå er valget over og velgerne har sagt sitt.

Fastlandsforbindelsen dominerte valgkampen i Tønsberg og Færder. Det ble et dundrende nederlag for brukameratene Berg og Jonstang. De gjorde sitt beste for å få debatten om fastlandsforbindelsen vekk fra valgkampen, men lykkes ikke. Velgerne sa klart ifra: vi vil ikke ha fastlandsforbindelsen over Ramberg og Smørberg. Den ligger på feil sted og kostnadene er altfor høye. Tidsånden for overdimensjonerte 4-felts veisystemer med tunneler og ditto bruer, som ikke har andre formål enn å pumpe privatbiler ut på E18, hører fortiden til. Nå forventer vi at de nyvalgte politikerne tar beskjeden fra velgerne, nedskalerer prosjektet, prioriterer kollektivtrafikken og byutvikling og utreder alternativene som tidligere er lagt bort, østforbindelsen og Vestfjordforbindelsen. Vår demokratiske tradisjon er at man i store politiske saker søker brede forlik over partigrensene. Valget har klart demonstrert at muligheten for et bredt forlik for bru til Smørberg er helt urealistisk.

All fornuft tilsier at arbeidene med Smørbergbrua nå stanses.

I respekt for velgerne har det ingen mening i å bruke mer penger, tid og krefter på et dødfødt prosjekt. Allerede er det kastet bort kanskje 100 mill. kroner i utredninger og planer. Nok er nok! Vi kan ikke fortsette å «kaste gode penger etter dårlige». Så tar det kanskje 5 eller 10 år å få fram et fornuftig alternativ, men en utsettelse av fastlandsforbindelsen i 5 eller 10 år er ingen ulykke og heller ingen katastrofe. Det er ikke noe trafikkaos eller timelange bilkøer i Færder eller Tønsberg som krever umiddelbar handling. Skal vi ha en ny fastlandsforbindelse må det skje uten at vi raserer boligområder, uten at vi ødelegger natur, uten å bygge ned matjord, uten negativt klimaavtrykk og innenfor en forsvarlig økonomisk ramme. Da må vi ta den tiden som trengs.

Nå må bymiljø og kollektiv transport prioriteres i Bypakka.

Det er på tide å legge bort partipolitisk prestisje og taktikkeri. Tiltak for å etablere gode bymiljøer må få prioritet. Dert er fullt mulig å få en bilfri Nedre Langgate og en bilfri kvadratur mellom Tollbugaten og Conradis vei. Et sentrumsstrøk hvor folk kan møtes og trives, handle, besøke biblioteket, gå på kino eller fornøyes. Det er fullt mulig å utvikle et sentrum som viser fram Tønsbergs Middelalderhistorie. Det er fullt mulig å utvikle et kollektivt transportsystem, for eksempel med ekspressbusser, gjerne gratis, mellom sentrale knutepunkter og sentrum, så man kan komme på jobb uten å være avhengig av bil eller kunne treffes til en øl eller to på brygga uten å få problemer med å komme hjem. Det er fullt mulig å få en tettere integrasjon mellom lokale bussruter og jernbanen, så man kan reise til Oslo eller Torp hurtig og effektivt uten å være avhengig av bil. Skal det bli realitet, så må planarbeidet og de store pengene brukes på å utvikle bymiljø og kollektive transportsystemer og ikke på prestisjefylte veisystemer tilrettelagt for privatbilisme.

Østalternativet?

Den avgående ordfører Petter Berg går inn for at østalternativet med parallell bru utredes. På forsiden i TB proklamerer han «Vil ikke ha parallell bru, men er glad for utredning». Men forutsatt at arbeidet med Smørbergbrua fortsetter uten opphold. Petter Bergs håp er at Østalternativet skal bli minst like dyrt som Smørbergbrua. Så krever han 4-felts veier, toplans kryss, utvidelse av Nøtterøyveien (som allerede har firefelts vei), oppkjøp av Stensarmen med mer. Vi må sammenligne epler og epler sier Petter Berg. Nei Peter Berg, har du ingen ting forstått og ingenting lært! Velgerne vil ikke ha et nytt prestisjefylt alternativ. Vi vil ha et enkelt nedskalert alternativ hvor hovedformålet er å bedre samfunnssikkerheten i fall Kanalbrua blir stengt.

Velgerne vil ikke ha eplene dine Petter Berg.

Valget er over. Det er fire år til neste gang. Politikere er valgt på et program. Politikere fra MDG, SP, SV og Rødt har lovet velgerne å bruke sin politiske makt til å stanse arbeidet med Smørbergbrua. Venstre har lovet å prioritere bymiljø og kollektiv trafikk. Det er min forventning at politikerne holder sine løfter til velgerne, at de har integritet til å stå imot press fra opposisjon og at de ikke fristes til å løpe fra lovnadene og satser på at om fire år er allting glemt. Dette i håp om posisjoner og kortsiktig politisk gevinst

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags