Intet trafikkproblem på Kjelle? Nei, vel

FULL KONTROLL:  Her blir det ingen vanskeligheter, mener veivesenet.Foto: Per Gilding

FULL KONTROLL: Her blir det ingen vanskeligheter, mener veivesenet.Foto: Per Gilding

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Når Statens vegvesen nå går offentlig ut, med kommentarer til de områder hvor vår aksjon har vært spesielt kritiske, tar vi det som et tegn på at kritikken har nådd fram. At det er rette adressat som har besvart vår kritikk, er vi derimot ikke like sikre på.

DEL

Meninger«Vestfjordforbindelsen kom dårligst ut», skriver veivesenet. Selvfølgelig gjorde den det. Når man setter det samme selskapet til å utrede og de samme politiske partiene til å styre den samme prosessen, for andre gang, så kommer man selvfølgelig til det samme resultat. Den store forskjellen er at andre gang kastet man bort 40 skattemillioner på å tråkke på befolkningens stemme, avgitt i en folkeavstemning som politikerne selv hadde arrangert.

Ola Gøthesen

Ola Gøthesen

LES OGSÅ: Veivesenet: Dette er fakta om bypakka

«Kjellekrysset skal ikke bli noe problem»

Veivesenets «filterfelt» var tydeligvis ikke oppfunnet i 2004, da SVV for første gang nevnte behovet for fire felt på Semslinna, i Tønsbergpakka. Denne trafikkmaskinen har fem tilknytninger i dag, som fører trafikk ut på Semslinna om ettermiddagen. Å mene at tilknytning av en sjette vil forbedre situasjonen, er ikke troverdig. Og hva gjør man i vinterhalvåret med den vekst som skal tas med sykkel og gange?

«Bane Nor og veivesenet samarbeider»

SVV kaller det samarbeid, politikerne kaller det å ha full kontroll, når Bane Nor serverer to overraskende alternativer, «pest» og «plage». «Pest» er en total umulighet og «plage» ødelegger for Byfjord-alternativet og fuglereservatet. På oss andre virker det som om noen ikke har snakket sammen.

LES OGSÅ: Vi vil ha et trygt, hyggelig og levende bymiljø

«Denne ble kvalitetssikret av et eksternt konsulentfirma (Møreforsking og Metier AS) som kom til samme faglige konklusjon som Statens vegvesen»

Mandatet ble endret i ettertid

Dette er fullstendig tomme ord. Kvalitetssikring skal sikre overensstemmelse med spesifikasjonen, altså mandatet. Og det ble endret, i ettertid, fra å omhandle regionen, til å bli en bypakke for Tønsberg, etter disse selskapers anbefaling, slik at kartet stemte med terrenget.Folk som bor sentralt vil være de største brukere av kollektiv, sykkel og gåmulighetene, i tillegg til at mange bor og arbeider innenfor bomringen. Dette vil ytterligere øke bombelastningen for øyfolket, særlig for dem som vil måtte betale for to passeringer per dag.

Færders politikere har, mot befolkningens vilje, levert styringen av alt dette til Tønsberg. For å forbedre deres infrastruktur med flere milliarder, mens Færder, som skal betale den høyeste andelen, sitter igjen med ulempene, utbyggingspress, økt trafikk og ødeleggelse av bomiljøer.

Det er nok lite her som SVV kan lastes for, utenom deres forsøk på forsvar av politikernes lokale maktmisbruk, men politikerne må stille for folkedomstolen i september.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags