Tønsberg har ikke noe stort trafikkproblem

OVERDREVET: Ikke spesielt stort køproblem i Tønsberg. Foto: Kirvil Håberg Allum

OVERDREVET: Ikke spesielt stort køproblem i Tønsberg. Foto: Kirvil Håberg Allum

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Jeg pendlet til Oslo i januar og kjørte fra jernbanestasjonen til Nøtterøy hver dag mellom kl. 16 og 17. Jeg brukte aldri mer enn 10–15 minutter til Teie.

DEL

MeningerFørst Arne Magnus Berge, Per Espen Fjeld og Venstre. Takk for eget navn på veialternativ: «Halvorsenløsningen» – det har jeg aldri opplevd før og spesielt fordi så mange andre med mye mer kompetanse enn meg har gitt uttrykk for akkurat samme løsning i Tønsbergs Blad.

Bjørn H. Halvorsen

Bjørn H. Halvorsen

Lite køproblem

Men vi er jo enig i det aller meste. Tønsberg har ikke noe stort trafikkproblem. Jeg pendlet til Oslo i januar og kjørte fra jernbanestasjonen til Nøtterøy hver dag mellom kl. 16 og 17. Jeg brukte aldri mer enn 10–15 minutter til Teie. Problemet i Tønsberg er Presterødbakken og Semslinna morgen og ettermiddag. Det siste tror noen de løser ved at en firefelts motorvei skal ende i rundkjøringene på Korten.

LES OGSÅ: Venstre: Halvorsen roter og går seg vill i veisaken

Ifølge Venstre, roter jeg det imidlertid til ved at jeg går meg vill:

1. En utvidelse av ringveien fra Mammutkrysset til Kilden kommer i konflikt med utbygging på Stensarmen, skriver Fjeld og Berge. Der slapp katta ut av sekken, og det var det jeg var redd for. De som virkelig styrer Tønsberg–eiendomsutviklerne og investorene–får det ikke som de vil, og det er jo ikke bra.

2. I strid med miljøinteresser langs Kilen. Ja vel,– jeg ser den, men Miljøavdelingen hos Fylkesmannen har faktisk sagt ja til en utvidelse av ringveien i forhold til en firefelts vei til Korten og Ilene. Og–i 2017 tror jeg tak over store deler av en slik vei vil være teknisk barnemat ift. senketunnel under byfjorden.

LES OGSÅ: Hvorfor velge den dyreste løsningen for ny fastlandsforbindelse?

3. Jernbane og Bane Nor. Ingen tror vel i fullt alvor at det blir noe dobbeltspor gjennom Tønsberg, over Kanalen og under Teie.

4. Hvilken plutselig omsorg for Smiths venner. Når har de bedt om ny vei til E18 og når ble det aktuelt at vi andre skal betale den med bompenger?

5. Over 80 prosent av alle som passerer Kanalbrua hver dag skal til Tønsberg, østover i Slagen eller nordover, ifølge tall fra Tønsbergs Blad. Hovedtyngden av folk på Nøtterøy bor fra Borgheim og nordover. Mener virkelig Venstre at disse skal kjøre sørover Nøtterøy og så over Vestfjorden istedenfor å benytte eksisterende tunnel gjennom Frodeåsen?

6. Det skal visstnok være et enormt flertall på Nøtterøy og Tjøme for et vestfjordalternativ. Hvor har man det fra? Etter responsen på mitt siste innlegg på mail, telefon, sms og oppfordring til å starte Facebook–og aksjonsgruppe, har jeg mine tvil om det.

7. Og, med all respekt for Venstre som jeg engang var medlem av–når representerte dere en stor del av innbyggerne i regionen?

Snu i tide, det gjelder også Venstre

Å gå seg vill er skummelt. For to år siden traff vi sørøst storm og snødrev opp mot Veodalen i Jotunheimen fra Spiterstulen til Glitterheim i mars. Det var galskap å fortsette og eneste løsning var å snu da sikten falt til cirka en meter. Jeg oppfordrer Venstre til å gjøre det samme.

LES OGSÅ:  Fakta, men kanskje ikke alle fakta om veipakka?

Jobb for en ny kanalbru

Sentrale folk i administrasjonen på Nøtterøy og i Tønsberg, hos Fylkesmannen, tidligere samferdselssjef, ingeniører og vanlige folk går for ny kanalbru og utnyttelse av eksisterende tunneler. De sitter selvsagt helt stille og kan av lojalitetshensyn ikke uttale seg. Departement og alle politiske flertall har sagt nei til ny Vestfjordforbindelse. Den løsningen svarer ikke på mandatet og løser ikke problemet. Kom på laget Venstre og jobb for ny kanalbru.

Så kort til slutt:

Jeg har alltid vært rett på sak, blir engasjert og kan være sarkastisk. Det har både tidligere Fylkesrådmann, min direktør og klinikksjef fortalt meg. Det kan selvsagt være negativt. Man henger seg mer opp i form enn i innhold. Jeg er klar over den balansen.

Men hånlig, Venstre, det er jeg ikke og har aldri vært.

Bjørn H. Halvorsen

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags