– Veiplanene for Tønsberg-regionen er fullstendig galskap

FOR DYRT: Dette blir det aldri noe av. Illustrasjon: Statens vegvesen Bildetekst

FOR DYRT: Dette blir det aldri noe av. Illustrasjon: Statens vegvesen Bildetekst

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

La Carl-Erik Grimstad og facebook-gruppa til Vestfjordforbindelsen holde på. Får de gjennomslag, blir det ikke bru eller vei eller løsning i det hele tatt, og det er tross alt bedre enn dagens gigantplaner.

DEL

MeningerAlle snakker om miljømål, CO₂ økning, oppvarming og «det grønne skiftet». Det er stor uenighet om årsak og virkning til global oppvarming, men offisielt og i det politiske Norge, er det stor enighet om at CO₂ utslipp må og skal begrenses – og at redusert bilbruk med fossilt drivstoff er en del av dette.

Flere syklister og fotgjengere

I Tønsbergregionen er det også enighet om at befolkningsvekst ikke skal føre til økt trafikk. Økt transportbehov skal skje ved økt kollektivsatsing, sykkel og gange.

LES OGSÅ:  Ikke økonomisk uansvarlig å utrede Vestfjordforbindelsen også

Likevel ligger alle planer uforandret om en gigantisk utbygging av firefelts motorvei i tunnel og bru og senketunnel fra Teie til Korten. Bilder av gigantplanene vises omtrent ukentlig i media, og ingen – selv ikke det såkalte miljøpartiet Venstre – stiller spørsmål.

Bor det 300.000 i nye Færder kommune?

Hvor mange mennesker bor det i Nye Færder kommune – 300.000 eller 30.000? Er det virkelig ingen politikere – lokalt eller sentralt – eller fagfolk (og da andre enn pensjonerte økonomer eller bruingeniører) som ser at det er fullstendig galskap. Denne veien kommer selvsagt aldri til å bli bygget. Det er teknisk vanskelig eller umulig og kommer til å koste milliarder. Den ville komme til å påføre befolkningen høye bompengesatser i flere tiår framover.

LES OGSÅ: Nye tall: Vi trenger ikke en veiløsning til tre milliarder kroner

Løsningen ligger i dagen, og det er selvsagt ikke Vestfjordforbindelse som overhodet ikke vil løse gjennomgangstrafikkutfordringen gjennom Tønsberg.

Verken fagfolk, politikere ellr media ser løsningen

En ny kanalbru med en eller to kjørebaner, med ny prioritert kjørebane langs ringveien forbi Biltema til planfri kryssing av rundkjøringene ved Kilden og direkte inn på motorvei gjennom Frodeåsen. Gjennomgangstrafikken vil enkelt og «billig» (i alle fall i forhold til dagens gigantplan) styres utenfor sentrum til ferdig motorvei og tunnel som i dag ikke utnyttes.

LES OGSÅ:  Politisk arroganse kan velte hele veipakka

Det rare er at mange jeg snakker med om problemet, er enig i en slik løsning. Enda rarere er det at ikke flere politikere, fagfolk og ikke minst media ser det. Hvis denne veien i tillegg til nåværende ringvei helt eller delvis legges under tak, slik man har gjort i Horten på deres innfartsvei fra sør, vil man frigjøre store arealer til fritid, bolig eller handel.

LES OGSÅ:  Glem Vestfjordforbindelsen, nå er det på tide å se framover

Men la Carl-Erik Grimstad og facebook-gruppa til Vestfjordforbindelsen holde på. Får de gjennomslag, blir det ikke bru eller vei eller løsning i det hele tatt, og det er tross alt bedre enn dagens gigantplaner.

Bjørn H. Halvorsen

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags