Vet Venstre hva en ny utredning av Vestfjordforbindelsen vil koste?

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Venstre går til valg på Vestfjordforbindelse, og i følge en undersøkelse bestilt av TB har veisaken størst betydning for nettopp Venstre-velgere (67%) ved det ekstraordinære kommunevalget for Færder kommune. Det er ikke rart dette blir en profilert sak i deres valgprogram.

DEL

LeserbrevLeder av Tjøme Venstre, Per Espen Fjeld, skriver på Facebook at han tror Venstre kommer til å gjøre et godt valg. Det er han ganske sikker på. Det tror jeg også. Og de skal absolutt ha honnør for å ta standpunkt. Men jeg liker ikke å bli lurt. Og jeg liker ikke når det sankes stemmer på billig valgretorikk.

Derfor er jeg glad for at de nå har presisert hva de ønsker, og at de ikke vil torpedere Bypakke Tønsberg-regionens mange andre gode prosjekter til fordel for Vestfjordforbindelsen. Men jeg hadde håpet at de ville svare på hva prisen for en slik utredning av et 8. brualternativ er.

LES OGSÅ: Steinar Gullvåg: Grimstad i politisk spagat i veisaken

Hva er «de» så redde for?

Fjeld skriver at de som vil ha en posisjon i Færder må samarbeide med Venstre, og at de da må være innstilt på å konsekvensutrede Vestfjorden. Han spør hva «de» er så redde for, og hvorfor det er en slik panisk motstand.

LES OGSÅ:  Venstre-utspillet om Vestfjordforbindelsen er utgått på dato

Vel, jeg skal være den første til å innrømme det. Veisaken er vanskelig. Mye er besluttet og mange valg er allerede tatt. Nå er oppgaven å løse flere ulike prosjekter innen Bypakke Tønsberg-regionen. Ikke for bare byen Tønsberg, men for regionen vi bor i. Mange sier Vestfjordforbindelsen ikke løser oppgaven. Mange sier den vil gjøre det. Noen vil melde Færder kommune ut av Bypakka. Noen mener vi ikke hører til Tønsberg, men kan fri til Sandefjord. Andre vil sikre blant annet gang- og sykkelsti på Brøtsø ved å la Bypakka forbli.

VEISAKEN: Det handler ikke bare om ny vei mellom Tønsberg og øyene, men om et transportsystem for hele Tønsberg-regionen.

VEISAKEN: Det handler ikke bare om ny vei mellom Tønsberg og øyene, men om et transportsystem for hele Tønsberg-regionen. Foto:

Ingen stor sak å konsekvensutrede?

Venstre sier det ikke er noen stor sak å konsekvensutrede også denne traseen som et alternativ, men da spør jeg: Hva vil konsekvensene være av å ta den med nå? Hva vil det koste? Vil kommunene måtte stille nye garantier for høyere lånebeløp? Hvor lang tid vil det eventuelt forsinke en ny bro med? Det er viktige spørsmål som må besvares for å kunne ta standpunkt som politiker.

Jeg har tidligere likt Venstres mantra om åpenhet, og derfor ber jeg nå om åpenhet mot velgerne og mot potensielle samarbeidspartnere. Jeg har spurt Fjeld i sosiale medier uten å få svar, og gjentar her: «For å være ærlig og åpen mot både velgere og samarbeidspartnere, kan du ikke svare på følgende: Hva vil de økonomiske konsekvensene være av å få inn et alternativ til i Bypakka? Blir ikke det dyrere og må ikkee de respektive kommunene gi lånegarantier for høyere beløp?

LES OGSÅ:  Politikerne har ikke tatt hensyn til øyboernes behov

Du sier det ikke er noen stor sak å konsekvensutrede i tillegg til de andre, men kan du gi noe estimat over hva det eventuelt vil koste eller hva som må garanteres av de ulike kommunene? Det er ingen panisk motstand, men et enkelt spørsmål om gjennomførbarheten.

Vi har hørt argumentene fra begge sider, og de kan man velge å være enig eller uenige i. Noen mener at Vestfjordforbindelsen blir billigere, andre mener den blir dyrere, mens andre igjen mener vi kan betale for den selv. Det er vanskelig å si ja takk til noe man ikke vet hva koster. Kanskje er også dette grunnen til at Venstre vil konsekvensutrede. Men for å i det hele tatt vurdere det, må jeg vite: Hva er konsekvensene av en ny konsekvensutredning nå?

Vestfjordforbindelse i fremtiden?

Man trenger ikke være verken personlig eller politisk prinsipielt i mot en vestfjordforbindelse, selv om man vil gå for en nord-sør-løsning nå. Ville det ikke vært mer konstruktivt å få på plass en trygg og sikker bro nå, i stedet for å kjempe for det mange anser som en tapt sak? Jeg er ingen tilhenger av å gi opp, men enkelte ganger bør man kanskje søke å finne nye løsninger for å oppnå det man ønsker. Med mindre ønsket er velgere og ikke bro.

Raskeste vei ut viktigste sak

Man skal ha respekt for at veisaken og fastlandsforbindelse engasjerer og er viktig for mange, og jeg ser det kan gå en kule varmt fra både den ene og den andre siden. Vi bør holde oss for gode til personkarakteristikker, konspirasjoner og latterliggjøring av meningsmotstandere. Men uansett hvilken fastlandsforbindelse man ønsker, håper jeg at når vi skal velge Færder kommunes første kommunestyre også har andre ting i betraktning. Hva er viktig for deg i den nye kommunen? La oss bygge en god kommune der det er godt å bo og godt å vokse opp. Valgkampen ser ut til å ha startet før den har begynt, og så langt ser det ut til at raskeste vei ut av kommunen er viktigste sak.

Ellen Morgenstierne

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags