Flott tiltak på Nøtterøy videregående

Av
Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

LederElever fra Nøtterøy videregående skole hadde stor suksess i fjor med sin egenproduserte forestilling om skolemiljø og trivsel, som de framførte for ungdomsskoleelevene på øya. I år har nye elever ved den videregående skolen tatt opp stafettpinnen.

Man skal ikke lete lenge på nettet for å finne mange, grundige og svært foruroligende rapporter om mobbing og problemer med ungdom som dropper ut av skolen, blant annet på grunn av mistrivsel. Både sentrale og lokale myndigheter har problematikken høyt på dagsordenen. Det skulle da også bare mangle. Nasjonalt er det ifølge Aftenposten brukt 209 millioner kroner på tiltak mot mobbing de siste ti årene. Effekten er diskutabel.

Vi synes det er ekstra flott når elever selv tar tak i sakene, slik ungdommene ved Nøtterøy videregående skole gjør. Og vi skjønner godt at rektor Anita Eikeland Larsen er stolte av dem. Det er det all mulig grunn til å være.

Nøtterøy videregående skole gjør det bra i elevundersøkelser, og scorer best i Vestfold når det gjelder mestring, trygt miljø og arbeidsro. Mobbing forekommer sjelden, og skolen har lavt frafall. Det skulle borge for at elevene vet hva de snakker om når de forteller om hva som skal til for å skape trivsel. Og alle vet at trivsel er vesentlig for å skape gode resultater. det gjelder både på skolen og i arbeidslivet.

Mikkel Bryne, som går i 3. klasse og skal være med i forestillingen, understreker i gårsdagens avis hvor viktig trivsel er for hvordan skoleårene blir. Han mener at hver og en kan spørre seg om hva han eller hun kan gjøre for å bidra til trivsel og godt skolemiljø. Det er en god idé. Dessverre er det altfor mange som av forskjellige årsaker mistrives på skolen. Det er naturligvis ille for dem det gjelder, men det blir også fort et problem for samfunnet. Går det galt på skolen, har det en tendens til å bli vanskeligheter senere også.

Nøtterøy vgs. har fått henvendelser om å lage et opplegg for barneskolene på øya også. – Den ballen har vi sparket videre til ungdomsskolen. På den måten blir det flere som kan bidra og ta ansvar, sier rektor Eikeland Larsen. Det tror vi hun har rett i, og vi håper ballen blir plukket opp.Vi håper også at ideen fra Nøtterøy videregående, som kom fra elevene selv, blir kjent på alle andre skoler i landet. En god idé kan sjelden spres for mye. Trolig har et opplegg som dette, der ungdommen selv har regien, større gjennomslag enn aldri så fornuftige formaninger fra velmenende voksne.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags