God service genererer flere folk

SERVICE TREKKER FOLK: Noen ganger skulle jeg ønske jeg var Dill eller Druen eller en mystery shopper slik at jeg kunne anmeldt restaurantbesøk og andre opplevelser i byen vår, skriver Merethe Eltvik.

SERVICE TREKKER FOLK: Noen ganger skulle jeg ønske jeg var Dill eller Druen eller en mystery shopper slik at jeg kunne anmeldt restaurantbesøk og andre opplevelser i byen vår, skriver Merethe Eltvik. Foto:

Av

Det hjelper ikke å bruke masse penger på pulserende kystperle og sentrumsforeninger hvis ikke det finnes noe for barnefamilier etter arbeidstid utenom en lekeplass i skyggen av DSB-bygget.

DEL

LeserbrevLeser i avisen at det klages over lite folk i byen sommerstid. Likeledes klages det vinterstid at tønsbergenserne ikke er flinke nok til å bruke butikkene som ligger utenfor senteret. Har de som driver butikker og restauranter i byen sett litt innover, eller er de bare opptatt av å skylde på ytre omstendigheter?

Folk liker å bli sett. I alle sammenhenger selvsagt, men spesielt steder der man legger igjen penger. Og til dels mye penger blir lagt igjen ved restaurantbesøk og ved handling utenom de største kjedene med sentrallager. Vi fant ut at vi skulle ta oss en tur ut etter jobben i fellesferien. Og fordi vi leser aviser så bestemte vi oss for å gå et sted som tør å satse uten bryggas selvinnbringende beliggenhet. Vi var optimistiske og sultne da vi ankom restauranten som hadde lite gjester. Vi tenkte at det passet bra for da fikk vi sikkert god service og rask servering. Litt utålmodige tok vi saken i egne hender og gikk inn og hentet menyer og litt drikke. For å oppsummere besøket, så var servitøren ved bordet vårt to ganger iløpet av to og en halv time. Det var da det ble tatt imot bestilling og da vi fikk maten. Det var ingen spørsmål om hvordan det smakte, om vi trengte mer å drikke, tilbud om (våt)servietter til fingermaten, ingen spørsmål om dessert eller kaffe. Og oppvasken ble selvfølgelig også stående. Undertegnede ble lei og gikk inn for å få et glass vann og gjøre opp min del av regninga. Det tok også sin tid da bartenderen var opptatt med å lage drinker på venninnenes instrukser og skravle om ekskjærester til samme venninner som hadde inntatt barkrakkene.

Noen ganger skulle jeg ønske jeg var Dill eller Druen eller en mystery shopper slik at jeg kunne anmeldt restaurantbesøk og andre opplevelser i byen vår. Da skulle jeg gitt terningkast seks til klesbutikken Villa Flamingo, Roar i Bua, Café Jarlsø og Mestergull utafor Farmandstredet, og Bare Barista som tør satse på bakgården! Der finnes det drivere og ansatte med yrkesstolthet og dedikert engasjement som merkes idet man setter foten innafor lokalene!

Samtidig skulle jeg uttrykt skuffelse over de butikkene som tar oss som handler hele året for gitt, løftet sommer- og juleturistene gir er mye viktigere for dem. Som VKT som under hver Slottsfjellfestival kjører forsinkede busser overfylt med fulle folk og høy musikk, uten hensyn til de som tar bussen hele året og er avhengig av at de er noenlunde i rute. Og over de butikkene som ber deg gå noen andre ærend først når det endelig er din tur slik at de kan prioritere noen de kanskje aldri ser igjen.

TBGS-appen har jeg slettet for lenge siden da de som hadde kuponger der aldri hadde hørt om appen eller tilbudet man viste frem. Det hjelper ikke å bruke masse penger på pulserende kystperle og sentrumsforeninger hvis ikke det finnes noe for barnefamilier etter arbeidstid utenom en lekeplass i skyggen av DSB-bygget.

Det nytter ikke klage på for få besøkende hvis servitøren forklarer pica de gallo som «jeg veit ikke helt, men det er noe tomatgreier». På min jobb er vi noen og tjue mennesker. Med familier. Og venner. Det er sjelden man får flere sjanser til å gjøre et godt førsteinntrykk. Og hvis man ikke evner å se potensialet i god service eller verdien i jungeltelegrafen så kan man bare legge ned med en gang.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags