Julen står for døren og folk er i gang med julehandelen. Har du tenkt over hvor du handler julegavene dine?

Tønsberg Sentrum ønsker å øke bevisstheten blant regionens innbyggere og ikke minst fokusere på utvalget som finnes i sentrum. Det er bedre enn du er klar over.

Når det gjelder merkevarer, spesielt innenfor klær og interiør, så skal det godt gjøres å ikke finne det som står på ønskelisten. Tønsberg er kjent for å ha et bredt sortiment, og merkespekteret finner du ikke maken til før du setter deg i bilen og kjører nordover til Oslo eller sørvestover til Stavanger.

Fra oslofolk som er turister i byen vår, hører vi stadig at de elsker Tønsberg fordi man i en relativt liten radius kan fylle handleposene med akkurat det man er på utkikk etter. De er faktisk så fornøyde med byen vår at de booker timer i ulike butikker, for så å sette kursen til Tønsberg for å gjøre unna handelen utenom turistsesongen. Det er ikke akkurat kortreist handel, men det er bra som et bidrag til et attraktivt handelssentrum.

Dette må vi være stolte av. Vi må tørre å si det høyt, slik at også Tønsbergs befolkning våkner og er stolte av den fine byen vi har og ønsker å bruke den.

LES OGSÅ: Tønsbergs dyreste julegaver

Er det virkelig like greit å satse på netthandel?

Det er ikke til å stikke under stol at netthandel bidrar til konkurranse. I sum kan det være bra, da vi i Tønsberg til enhver tid må ha utpreget god service og være konkurransedyktige på pris. Det at man får en vare billigere på nett er én ting, men så er det alle usikkerhetsmomentene som oppstår når varen dukker opp og ikke er i tråd med forventningene. Det kan bli en «slitsom» affære. Det høres lettvint ut å gjøre julehandelen fra sofakroken en sen kveld, men er det det?

LES OGSÅ: Denne julen setter vi rekord i nettshopping

Det første svaret er kanskje ja. Men så bestiller du en vare på nett, som du henter på posten, og oppdager at varen ikke var helt slik du forventet. Du må skaffe emballasje, pakke den inn, gå tilbake til posten for så å sende den i retur og vente tre dager til penger er på konto. Er det enkelt? Da er svaret kanskje nei. I mellomtiden har kanskje Tønsberg én butikk mindre i sentrum, fordi mange gjorde som deg og bestilte på nett. Summen av de to tingene er definitivt ikke positiv verken for deg eller Tønsberg.

Det er viktig at folk tar dette inn over seg nå i julehandelen. Sentrum trenger at nettopp du legger igjen pengene her, i hvert fall hvis du neste dag ønsker å bruke byen med det rikholdige utvalget, slik det framstår i dag.

Julehandel i småby, det er da trivelig

Er det ikke hyggelig da, mellom andre juleforberedelser, å ta turen inn til sentrum og spasere de få meterne som er mellom hver butikk? Er det ikke hyggelig å få et vennlig smil, kanskje en pepperkake, og gjøre en god handel hvor varen blir pent pakket inn med byttekort? Er det ikke hyggelig å vite at mottakeren kan komme tilbake i romjulen dersom han eller hun mot formodning ønsker å bytte den, og møte det samme vennlige smilet, og kanskje få hjelp til å finne en annen vare som gjør at han eller hun blir fornøyd?

Da har du bidratt til å opprettholde Tønsberg sentrum i den formen det er i dag, og du har kanskje også sørget for å gjøre tilbudet kjent for enda flere. Den servicen butikkene i Tønsberg sentrum kan gi deg, kan nettbutikker aldri matche.

Tidene forandrer seg, og det er viktig at vi skaper bevissthet rundt valgene som tas. Velger du sentrum, velger du å bidra til mangfold, opplevelser og at nettopp du har et levende og vitalt sentrum som er levedyktig.

Vi du ha byen, må du bruke den

Når det gjelder omsetningen har Tønsberg rent historisk gjort det bra i mange år. Ser vi på tallene fra SSB viser de at varehandelen i Tønsberg totalt i 2015 ligger foran landsgjennomsnittet. Tønsberg hadde en vekst på 5,2 prosent, mot 3,1 på landsbasis. Dette forteller at vi gjør mye riktig, men vi merker at tidene forandrer seg. Derfor må folk få opp øynene og tenke over hva de bidrar til. Skal vi ha et Tønsberg slik vi ser det i dag, med liv i de fleste lokalene og et bredt utvalg, er det viktig at vi reflekterer over hvor vi handler.

LES OGSÅ: Et gavekjør av det gode?

Trivselsfaktoren er høy i Tønsberg sentrum, både blant kunder og de ansatte. I butikkene skyldes det blant annet det gode naboskapet. Butikkene har et kollegialt fellesskap, og mange samarbeider for å utfylle hverandre slik at kundeopplevelsene blir optimalisert. I stedet for å se på hverandre som direkte konkurrenter, ser de på hva de kan få til sammen. Det er summen av det de alle skaper som gjør at vi Tønsberg sentrum er så stolte av byen vår.

Som sentrumsforening tar Tønsberg Sentrum dette engasjementet langt, og lager en holdningskampanje som vil bli synlig i sosiale medier i tiden fram mot jul. Vårt håp er at folk i enda større grad skal bli klar over hvilke valg de tar og hvilke konsekvenser valgene kan få i morgen, selv om man kanskje ikke tenker så mye over dem i dag.

Cecilie B. Sørumshagen